شریک اول تجاری ایران در اتحادیه اروپا،ایتالیا است

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا گفت: ایتالیا بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران در اروپا و شریک اول تجاری‌ ما در اتحادیه اروپا و تراز تجاری ما با تنها با ایتالیا مثبت شده است.
احمد پورفلاح گفت: حجم تبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال‌های گذشته ۸ میلیارد یورو برآورد شده بود ولی در حال حاضر این روند نسبت به سال های قبل با رکود چشمگیر به ۱.۴ میلیارد یورو کاهش یافته است ولی با لغو تحریم‌ها تبادلات تجاری ایران و ایتالیا افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه نقل و انتقال پول، عدم بازگشایی سوئیفت و عدم پذیرش ال‌سی‌های ایران ازجانب بانک‌های اروپایی سه مشکل عمده گسترش روابط تجاری ایران و ایتالیا می باشد افزود: تحمیل فشارهای بین‌المللی به کشورهای اروپایی درمورد عدم برقراری امکان استفاده از سوئیفت برای ایران، امکان گردش پول بین دو کشور را دچار مشکل کرده است ولی دراین چند ماه اخیر با همکاری تعدادی از بانکهای درجه دو و سه ایتالیایی با بانک‌های ایران تا حدودی این مشکل حل شده است.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا بیان کرد: ایتالیایی‌ها میزان واردات کالاهای ایرانی به کشورشان بیشتر از صادرکردن کالاهایشان به ایران است.و بیشترزیرساخت‌های صنعتی و خطوط تولید ایران مانند صنایع فولاد، نفت، پتروشیمی و صنعت لوازم خانگی را ایتالیایی‌ها پایه‌ریزی، راه‌اندازی و تجهیز نمودند.
پورفلاح با عنوان این موضوع که ایتالیا در حیطه گردشگری یکی ازبهترین کشورهای دنیا است،افزود: در این رابطه هم می‌توان جهت گسترش صنعت گردشگری کشور از تجربیات آنها بهره برد. علاوه براینکه ایتالیا درصنعت خودرو، صنعت مبلمان و دکوراسیون دارای تجربه جهانی می باشد.
وی، بیشترین کالاهای صادراتی ایران به ایتالیا را پس از نفت، سنگ، چرم، محصولات پتروشیمی، اتانول و پسته دانست و افزود: در زمینه زعفران نیز با اینکه ایتالیا یکی از کشورهای صادر کننده زعفران می باشد ولی زعفران را از ایران تهیه میکند.
ایران در طی 8 ماه اول سال جاری ۸۶۳ میلیون دلار کالا از ایتالیا وارد نموده که نسبت به مدت سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته ،ایتالیا نیز واردات کالا از ایران را ۳۲ درصد کم کرده است.
مبادلات تجاری ایران و ایتالیا در سال ۲۰۱۷ با ۶۸ درصد افزایش به 2 میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسیده است که از این میزان 1 میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو واردات و ۸۵۰ میلیون یورو صادرات انجام گرفته، ولی در۱۰ سال اخیر در مبادلات دوجانبه تراز مثبت تجاری همچنان به نفع ایتالیا بوده، ولی در مدت دو سال قبل با ۲۰۰ درصد رشد تراز تجاری برای ایران مثبت شده است.
لازم به ذکر است که صادرات به اروپا به ۵ میلیارد یورو در نیمه ابتدایی ۲۰۱۷ رسید. مبادلات تجاری ایران و اروپا در نیمه اول سال میلادی ۹۴درصد رشد داشته است. طبق گزارش پایگاه خبری کمیسیون اروپا، مبادلات تجاری ایران با اروپا به ۹.۹ میلیارد یورو رسیده که این رقم در سال ۲۰۱۶، ۵.۱ میلیارد دلار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *