شرکت‌های ترکیه‌ای به بورس تهران وارد شدند

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته با ۱۲ بورس دنیا تفاهم نامه امضا کرده‌ایم، گفت: طبق قرارداد با بورس استانبول، شرکت‌های ایرانی قادرند در بورس استانبول حضور پیدا کنند وهمچنین شرکت‌های این کشور نیز درمی توانند در بورس تهران شرکت نمایند.
حسن قالیباف اصل روز دوشنبه درباره تعاملات بین بورس تهران و استانبول گفت : در سال ۹۵ بورس تهران و استانبول با هم تفاهم نامه همکاری امضا نمودند که یکی از مفاد این قرارداد درباره پذیرش متقابل شرکت‌ها بوده است.
وی همچنین افزود: طبق این قرارداد شرکت‌های بورس تهران قادر خواهند بود در بورس استانبول حضور داشته باشند و شرکت‌های این کشور نیز در بورس تهران شرکت نمایند.
قالیباف با مطرح کردن اینکه مبادلات در حوزه اوراق نیز یکی دیگر از مفاد این قرارداد می باشد، افزود: از جمله مذاکرات درباره مسائل مالی اسلامی مثل صکوک که از سوی مسئولان بورس استانبول نیز با استقبال خوبی همراه بود.
مدیرعامل شرکت بورس تهران گفت: سرمایه گذاران خارجی تا این زمان به علت محدودیت‌‌هایی که وجود داشت، قادر نبودند در بورس تهران، فعالیت چندانی انجام دهند ، ولی در حال حاضر دسترسی‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: به دلیل دسترسی گسترده ای که می توان به بازارهای سرمایه کشورها داشت ، بورس تهران نیز می تواند به خوبی در آنها فعالیت نماید.
قالیباف درباره ی تعداد قراردادهای بین المللی گفت: در این سال های اخیر شرکت بورس تهران با ۱۲ بورس دنیا تفاهم نامه امضا نموده که مهمترین قراردادآن نیز با بورس استانبول می باشد.
وی در مورد شرایط حضور شرکت های ایرانی در بورس استانبول افزود: دو موضوع که برای همتای استانبولی در حوزه جذب شرکت های ایرانی بسیار این می باشد که ؛ اولین موضوع،گزارشگری حاکمیت شرکتی می باشد ، دومین موضوع در زمینه اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) است که گزارش ها باید طبق استانداردهای بین‌المللی ارائه گردد.
بعد از رفع تحریم‌ها، تمایل اشخاص و شرکت‌های خارجی جهت حضور در بازار سرمایه ایران باهدف خرید سهام و اوراق بهادار افزایش پیدا کرده است، طبق قانون، خارجی ها می توانند بعد از انجام مراحل قانونی و دریافت کد معاملاتی، در داد و ستدهای بازار سرمایه مشارکت نمایند.
در حال حاضر سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی و افغانستان فعال می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *