شرح برنامه‌های رئیس کل جدید گمرک ایران

رئیس کل گمرک ایران در حضور دکتر کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی برنامه های جدی خود را شرح داد.جناب فرود عسگری به دلیل اعتماد دکتر کرباسیان به گمرک تشکر ویژه ای کرد و بیان نمود:امیدوارم با همکاری و همدلی همکارانم بتوانیم برنامه های دکتر کرباسیان را در گمرک ادامه دهیم.وی گفت:یکی از کارهای گمرک که در اولویت قرار دارد ساماندهی جامع به رویه های ته لنجی ،ملوانی،بازارچه ای و مسافری در منطقه آزاد خواهد بود و همچنین اظهار داشت رویه ورود موقت جدیدا به سامانه جامع گمرکی اضافه شده و به زودی بخش استرداد هم الکترونیکی میشود.

عسگری همچنین بیان نمود برنامه تجهیز شدن گمرکات به دستگاههای کنترلی ایکس کامیونی با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.وی گفت:جلسات با سازمان بنادر و دریانوردی برای اجرایی شدن اظهار قبل از ورود در حال انجام است.

رئیس کل گمرک ایران گفت:یکی دیگر از برنامه های گمرک تسهیل و توسعه تجارت با صادرات غیر نفتی و ترانزیت است و این در صورتی محقق میشود که بخش های خصوصی همدلی و کمک خود را در زمینه انجام دهند.

وی با ارائه گزارشی به بررسی وضعیت گمرک ایران پرداخت و عنوان کرد:ایران در حال حاضر در 15 کنوانسیون بین المللی عضویت دارد و بیشترین تعداد رویه های گمرکی در ایران است به نحوی که رویه های ته لنجی یا کوله باری در هیچ جا جز ایران وجود ندارد.

همچنین اظهار داشت:گمرک ایران مامور معادل هزینه 24 نوع عوارض را اخذ مینماید و64 نوع معافیت گمرکی را اعمال مینماید که انجام دادن این مقررات بسیار پیچیده است.که ما در تمامی مراکز استان ها و نقاط مرزی و همچنین 31 بازارچه مرزی حضور داریم و22 منطقه آزاد هم وجود دارد که باید مقررات را اعمال کنیم و همچنین منطقه آزاد ماکو در کشورمان وجود دارد که مساحت آن 573هزار هکتار میباشدو همچنین منطقه آزاد ارس با 53 هزار هکتار هم نمونه ی دیگری است که در کشورایران است.

رئیس کل گمرک ایران گفت با اجرای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی میانگین انجام کارهای گمرکی واردات از بیست وشش روز به سه روز و کالاهای صادراتی از هفت روز به یک روز کاهش یافته است.

وی اعلام نمود:گمرک ایران در کشف انواع مخدر در بین گمرکات دنیا اول شده است و در بخش مبارزه با تخلفات و قاچاق رتبه دوم را کسب نموده است.

عسگری گفت:در فرایند صدور مجوز برای واردات کالا 24 سازمان دخالت دارند که همگی در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی گرد هم آمدند و همه آنها به صورت الکترونیکی مجوز صادر میکنند.

عسگری گفت: امروز می‌توان اعلام کرد که صدور مجوز ویا اخذ نظر کارشناسی دستگاه‌های اجرایی برای ورود کالا به کشور چه زمانی  ودر چه سازمانی زمان خواهد و یا حتی فرآیند کار در کدامیک از دستگاه متوقف شده است.

وی همچنین گفت:ارتباطی بین گمرک و بانک مرکزی ایجا شده است که قادر خواهیم بود منشاء نرخ ارز را شناسایی کنیم و مصارف ارزی کشور در بخش های خصوصی خیلی روشن و واضح شده است.
عسگری گفت :با وجود EPL عملیات حسابداری و اعمال نرخ های حمایتی دولت در واردات دقیقتر شده به این صورت که در سال 1392 کل واردات به ایران  50میلیارد بود که 86 هزار میلیارد ریال حقوق گمرکی از این واردات اخذ شد ولی در سال 1395 میزان واردات به ایران 44 میلیارد ریال کاهش پیدا کرد با این وجود درآمد گمرکی کشور به 181 هزار میلیارد ریال رسید که این روند افزایشی همچنان ادامه دارد که همه انها به خاطر اجرای سامانه جامع گمرکی است.

وی افزود: در سال گذشته گمرک توانست در زمینه گرفتن عوارض برای دستگاه‌های مختلف 13 هزار میلیارد ریال اخذ کند که نسبت به سال قبل  رشد 38 درصدی برخوردار است.
به گفته عسگری ،30 درصد مالیات بر ارزش افزوده از سال 94 تاکنون رشد کرده است که مبلغی بالغ بر 100هزار میلیارد است.
رئیس کل گمرک ایران در ادامه اظهارداشت: یکی از افتخارات گمرک ایران تشکیل بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی و دسترسی آسان و آزاد شهروندان به این اطلاعات است مه با هدف امکان دسترسی روزانه به آمارهای تجارت خارجی و جزئیات کامل تمامی کالاها از طریق سامانه گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ایجاد شده است.

که از جمله این اطلاعت میتوان به تفکیک تک تک ردیف های تعرفه ای،نظریه ارزیاب و کارشناس،ارزش،وزن،صاحب کالا،فاکتور،گواهی مبدا و بارنامه نام برد که در اختیار شهروندان قرار میگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *