شرایط ترخیص و رجیستری گوشی وارداتی توسط مسافر

در این خصوص اطلاعات شفاف و روشنی هنوز از طرف نهادهای مسئول منتشر نگردیده  ولی  با پیگیری جی‌اس‌ام از سامانه همتا و گمرک فرودگاه امام خمینی مشخص شد که هر مسافر حداکثر دو گوشی را می‌تواند برای استفاده شخصی یا هدیه به ‌طور  مسافری وارد کشور کند. مسافرین باید وارد کردن گوشی را در مرز زمینی یا هوایی به اطلاع گمرک برسانند و هزینه گمرکی و عوارض مربوط به آن را در همان محل پرداخت نمایند.

طبق اعلام گمرک فرودگاه امام خمینی، ۲۰ درصد مبلغ گوشی به عنوان گمرکی از مسافر دریافت می‌شود؛ که مسافر باید با در دست داشتن گوشی وارد شده، جهت انجام امور رجیستری به مخابرات مراجعه نماید.

این نکته قابل ذکر است که تمام گوشی‌های موجود در بازار جهانی براساس قیمت جهانی آنها در سامانه گمرکی ارزش‌گذاری گردیدند و ۲۰ درصد مبلغ گمرکی طبق همان اساس از مسافر دریافت می‌شود. بنابراین قیمتی که مسافر برای گوشی وارد شده اعلام می‌کند اعتباری ندارد.

درصورتی که مسافر بیشتر از دو گوشی نو وارد کند، گوشی‌ها به بخش تجاری گمرک منتقل می‌شوند و ترخیص گوشی ها به زمان دیگری موکول می‌شود و امکان ترخیص فوری آنها وجود ندارد.

مسئولین گمرک فرودگاه امام خمینی تذکر دادند که در صورتی که مسافر، در لحظه ورود به کشور وارد کردن گوشی نو را به اطلاع گمرک فرودگاه نرساند، امکان پرداخت گمرکی دستگاه در آینده وجود نخواهد داشت و گوشی وارد شده به‌ عنوان یک محصول قاچاق لحاظ می‌شود. که بیشتر از یک ماه امکان استفاده از آن ممکن نیست و بعد از آن در شبکه مخابراتی کشور غیرفعال می‌شود.

البته این احتمال وجود دارد که قوانین و شرایط ذکرشده در آینده دچار تغییراتی شوند. زیرا هنوز طرح رجیستری در ابتدای راه خود قرار دارد و ممکن است با گذشت زمان، مشکلات و موانع احتمالی آن آشکار شود و شرایط اجرای آن به‌شکل دیگری تغییریابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *