سیاست‌های اشتباه ارزی باعث فلج شدن صادرات شده است

به نظرعضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران وضعیت نابسامان بازار ارز و سیاست‌های اشتباه بانک مرزی، باعث فلج شدن صادرات شده است.
فرهاد فزونی گفت:بعضی از افراد به دنبال دلایل اقتصادی برای ایجاد تنش‌ در بازار ارز می باشند، در صورتی که اصلا این اتفاقات دلایل اقتصادی ندارد. این عملکردهای ناهماهنگ بانک مرکزی است که باعث این تنش‌ها شده است.
وی گفت : کسی از اقدامات بانک مرکزی خبر ندارد زمانی که قیمت دلار بالا می‌رود رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌کند که ” قیمت ارز پایین می آید و توصیه می‌کند که دلار نخرند” و بعد قیمت ارز حدود 5 درصد از مقداری که افزایش داشته کاهش می یابد و رئیس بانک مرکزی اعلام میکند که “قیمت ارز پایین آمد”؛ این اتفاق به طور مداوم تکرار می شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: وضعیت بازار باعث متشنج شدن ارز اقتصادی شده است. امروز صحبت ها حاکی از آن است که صادرات مان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است اما سوال اینجاست که چرا صادرات ما باید با این وضعیت ارزی رشد پیدا کند؟ هنگامی که قیمت دلار بالا می‌رود قیمت یک کالا هم قاعدتا بالا می‌رود.
فزونی تصریح نمود:زمانی که یک صادرکننده قصد دارد کالایی را بخرد و در خارج بفروشد و دلارش را به ایران برگرداند و آن را در داخل بفروشد ولی رئیس بانک مرکزی می‌گوید که ” قیمت دلار پایین خواهد آمد “، در این شرایط برای صادرکننده صادرات صرفه اقتصادی ندارد؛ بنابراین صادرات وضعیت مطلوبی ندارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره وعده تک نرخی شدن ارز نیزگفت: رئیس بانک مرکزی تا به امروز چندین بار وعده تک نرخی شدن دلار را داده‌ است.ولی هر سال این موضوع تکرار میشود و عملی نمی شود. اگر نمی‌توانند دلار را تک نرخی کنند بگویند که نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. و معلوم نیست که چرا بانک مرکزی این کار را انجام نمی‌دهد؟!
وی اضافه کرد: کشوری که ۱۵ میلیارد دلار تراز مثبت در دلار دارد باید بتواند دلار را تک نرخی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *