رفع مشکل حساب بانکی ایرانیان در چین

بانک مرکزی اعلام کرد:

مشکل حساب بانکی ایرانیان در چین حل شد

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی عنوان کرد که در حال حاضر مشکل خاصی در روابط بانکی ایران با چین و امارات وجود ندارد و بزودی با یک بانک بزرگ ترکیه‌ای ارتباطات کارگزاری ایجاد می‌شود.

حسین یعقوبی میاب درباره مسدود شدن حساب بعضی فعالان اقتصادی در امارات و چین،بیان کرد : ما این موضوع را پیگیری نمودیم و معلوم شد داستان مسدود شدن حساب‌ها در امارات تنها چند مورد بوده که به بانک Emirates NBD  مربوط است.

وی افزود: این بانک که اداره مرکزی آن در دوبی می باشد، به دو مشتری ایرانی خود اخطار داد و اعلام کرد حساب‌تان را ببندید.

مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی اظهار داشت : بانک‌ها برای اجرای ضوابط KYC مثل شناسایی مشتری و مبارزه با پولشویی، همیشه مستندات مختلفی از افراد خواستارند و مشتریان باید این مستندات را ارائه نمایند و اگر مستندات کامل نباشد، به علت نگرانی از برخورد مقام ناظر، این پیام را به مشتری ارسال میکنند.

قطع رابطه Emirates NBD با ایران از سال 88

وی افزود:بانک Emirates NBD با هیچ بانک ایرانی روابط کارگزاری نداشته و از سال 88-89 روابط خودش را با بانک مرکزی وسایر بانک‌های ایرانی متوقف نمود، گفت: این بانک بعد از برجام هم روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی برقرار نشد ، پس این بانک مذکورربطی  در روابط بانکی ما با امارات ندارد.

یعقوبی در پاسخ به این سوال که آیا  همچنان بانک‌های ایرانی با بعضی بانک‌های اماراتی روابط کارگزاری دارند؟ گفت: بله، اگر روابط بانکی برقرار نبود حجم تجارت دو کشور در این سطح نبود.

مدیر بانک مرکزی  برای پاسخ به این سوال که بخش گسترده نقل و انتقال‌ها از کانال صرافی‌ها انجام می‌شود، اظهارداشت: ممکن است این روش هم صورت بگیرد ولی منشاء نقل و انتقال ازطریق  سیستم بانکی انجام می‌ گردد. سرانجام ورود و خروج هر ارزی از شبکه بانکی انجام می گردد  و صرّافی‌ هم الزاما نقل و انتقال وجه را از سیستم بانکی انجام دهد.

وی افزود: احتمال دارد صادرکننده در بانک مورد نظر حساب نداشته باشد و یا ترجیح دهد توسط یک صرّافی این کار را انجام دهد ولی این به معنای مسدود بودن کانال بانکی ایران و امارات نیست. درکل مسائل و مشکلاتی به وجود می آید و قطعا سطح روابط بانکی ایران و امارات ایده‌آل نمی باشد.

مشکلات حساب ایرانیان در چین برطرف شد

یعقوبی همچنین درباره مشکلات بانکی به وجود آمده با بانک‌های چینی گفت: دو ماه قبل رسانه‌ها از مسدود شدن حساب بعضی شرکت‌های پتروشیمی  اطلاع دادند که با رایزنی‌های صورت گرفته این مشکل تقریبا برطرف شده است. مشکلاتی هم که برای حساب دانشجویان و شهروانان ایرانی ساکن چین ایجاد شده بود ، تقریبا برطرف و روابط ایجاد شد.

وی برای توضیح علت بروز این اختلال در روابط بانکی ایران و چین، گفت: وزارت خزانه‌داری دولت آمریکا گاهی وقت ها روی بانک‌های بعضی  کشورها تمرکز می‌کند و مدتی پیش هم با هدف به وجود آوردن مشکل برای ایران، این تمرکز را به سمت بانک‌های چینی برده بود.

یعقوبی افزود: اوفک به بانک‌های چینی فشار وارد کرده و اعلام نموده بود که شما (بانک‌های چینی) مقررات بانکی را درست اجرا نمی‌کنید و همین مسئله باعث چنین واکنش‌هایی از طرف بانک‌های چینی شده بود.

مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی افزود: ما به طور جدی این موضوع را پیگیری کردیم و حتی در متن نامه‌ای که به مقام نظارت بر بانک‌های چین ارسال نمودیم ، لحاظ کردیم ما از کشور چین که اولین شریک تجاری ایران است و روابط سیاسی خوبی با ایران دارد، انتظار چنین برخوردهایی نداشتیم.

وی افزود: مقام چینی هم پاسخ داد ما هیچگونه  فشاری به بانک‌های چینی وارد نکردیم  و تنها بعضی بانک‌ها با هدف نشان دادن جدیت‌شان در اجرای مقررات، این سخت‌گیری‌ها را برای مشتریان خود، از جمله مشتریان ایرانی اعمال نمودند. به گفته وی، مقامات چینی قول رسیدگی بیشتر را در این زمینه را داده‌اند.

علت بسته شدن برخی حساب‌ها

یعقوبی در پاسخ به این سوال که در حال حاضرحساب فعالان اقتصادی ایرانی و ایرانیان ساکن چین مسدود نمی شود، گفت: بانک چینی، اماراتی و یا آلمانی احتمال دارد که حساسیت بیشتری نسبت به حساب ایرانی‌ها داشته باشند ولی اینگونه نیست که تنها روی حساب مشتریان ایرانی تمرکز کرده باشند. شهروند هر کشوری در هر جای دنیا هم که باشد اگر بخواهد حساب باز کند و نقل و انتقال پول انجام دهد، باید اسناد و مدارک آنها بررسی  شود.

وی افزود:آنها  بررسی می‌کنند که این پول از کجا آمده، به حساب کدام شخص یا نهاد واریزشده است ، نام واریز کننده یا دریافت کننده پول در لیست تحریم‌ها نباشد ویا اینکه جزء سازمان‌های تروریستی نباشد. بانک‌های ایران هم بنا به قانون مبارزه با پولشویی این بررسی‌ها صورت میگیرد.

مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی افزود: اگر یک شهروند آلمانی هم بخواهد در یک بانک فرانسوی مراجعه کند و تقاضای گشایش اعتبار برای واردات کالا از انگلیس را نماید ، همین فرایند هم برای او انجام می‌شود. اینکه کالا مشکوک به استفاده دوگانه نباشد، ذی‌نفع چه کسی می باشد و یا اینکه از چه شرکتی خریداری می نماید؛ همه این موارد باید شناسایی گردد.

وی درباره  سرنوشت رابطه شبکه بانکی ایران با هالک بانک ترکیه،افزود: مشکل رابطه با هالک بانک تقریبا حل گردیده هالک بانک برای دو بانک ایرانی سخت‌گیری‌های انجام داده بود و مذاکرات متعددی برای حل آن با هالک بانک ایجاد شد و این مشکل تقریبا حل شده است.

بزودی،برقراری روابط کارگزاری با یک بانک بزرگ ترکیه‌ای

یعقوبی با بیان اینکه مسائل سیاسی تاثیر بسیاری در برقراری روابط بانکی دارد، گفت: بعداز سفر رییس جمهور ترکیه به ایران و توافقات مناسب انجام شده با یک بانک بزرگ ترکیه‌ای مذاکراتی صورت  گرفت که خوشبختانه بخش بزرگ کار برای برقراری روابط انجام شده است.

وی با اشاره به ارائه درخواست ایجاد برقراری روابط کارگزاری 5 بانک ایرانی با بانک ترکیه‌ای،اظهار داشت : با برقراری روابط کارگزاری با این بانک، هزینه‌های نقل و انتقال به میزان قابل توجهی کم می شود و هالک بانک تنها بانک ترکیه‌ای دارای روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی نخواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *