رشد چشمگیر صادرات غیرنفتی در ٢١ سال گذشته

صادرات غیرنفتی کشور با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ٢١ سال گذشته ٢ هزار درصد رشد داشته است.و این  مهم‌ترین بخش اظهارات معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران است که درباره صادرات غیرنفتی بیان کرده است.

محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: صادرات غیرنفتی کشور با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ٢١ سال گذشته ٢ هزار درصد رشد داشته است. در چند سال گذشته کشور در زمینه صادرات غیرنفتی رشد چشمگیری داشته است. ساختارهای بانکی، مالیاتی و گمرکی کشور در گذشته جهت صادرات غیرنفتی وجود نداشتند ولی در چند سال اخیر در این حوزه رشد چشمگیری کرده ایم.

وی همچنین افزود: سهم صادرات غیرنفتی کل کشور در سال ٥٦ فقط چهار درصد بود ولی پارسال ٥٥ درصد بسته صادراتی ایران متعلق به صادرات غیرنفتی بوده است. سال 95 ،٤٤ میلیارد دلار میزان صادرات غیرنفتی کشور بود که نسبت به سال ٩٤ رشد چهار درصدی داشته است. در گذشته بنادر کشور مکانی برای واردات کالا شده بودند ولی اکنون در حوزه صادرات موفقیت‌های چشمگیری داشته ایم.

مودودی عنوان کرد: صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای عراق و افغانستان در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی داشته است. حدود ٩ میلیارد دلار مقدار صادرات غیر نفتی ایران به این کشورها می باشد. برای در دست داشتن بازارهای جهانی باید به سوی مدرن کردن بازارهای ایران حرکت کنیم تا بتوانیم با دنیا رقابت کنیم. برای موفقیت و ماندگاری در بازارهای جهانی باید به دنبال تغییر در زمینه صادرات باشیم.

در سال گذشته برای تکمیل طرح ها دو برابر اعتبارات پرداخت گردید

رحمت‌الله اکرمی معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد اظهار داشت: با نگاه ویژه دولت جهت توجه و تاکید بر اجرا و تکمیل طرح‌ها، از اوایل امسال تاکنون بیش از٢٨ هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی و غیرنقدی به طرح‌های عمرانی پرداخت گردید که در تلاشیم در مدت زمان باقیمانده تا پایان سال این رقم باز هم افزایش یابد.

وی همچنین گفت : در حال حاضریکی از مشکلات جدی کشور، تقدم هزینه‌ها بر درآمد  می باشد که باید با کار و تلاش و تعیین روش‌های جدید درآمدی، این فاصله جدی و نگران‌کننده تا حد زیادی کم شود. بودجه امسال کل کشور بیش از ٣٤٦ هزار میلیارد تومان می باشد ولی  با گذشت ٨ماه ازسال فقط ١٧١ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است.

اکرمی افزود: ٥٣ هزار میلیارد تومان از این درآمد از محل فروش نفت، ٥١ هزار میلیارد تومان از اخذ مالیات، ٣٥هزار میلیارد تومان از واگذاری دارایی‌ها و بقیه از سایر محل‌های درآمدی به دست آمده است. با وجود فاصله تحقق درآمدهای امسال مطابق برنامه‌ریزی‌ها، ولی این درآمد در مقایسه با سال قبل ٥/٣٣ درصد رشد داشته است. با توجه به افزایش درآمدی امسال و رسیدن به درآمد ١٧١ هزار میلیارد تومانی، مصرف بودجه کشور تاکنون بیش از ١٩٦ هزار میلیارد تومان است که باید در نحوه مدیریت‌های کشور و همچنین فاصله گرفتن از اتکای صرف به بودجه‌های دولتی تجدیدنظر جدی صورت گرفته شود.

خزانه‌دار کل کشورگفت: مدیران هزینه‌ای، یکی ازمشکلات جدی کشور و تغییر رویکرد به سوی درآمدزایی مدیران یک ضرورت لازم  جهت گرفتار نشدن در بحران‌های مالی و کمبود اعتباری در آینده می باشد.

او همچنین به عملکرد هشت ماهه کشور در تحقق بودجه و درآمد اشاره نمود وافزود: بدون شک با روش‌های موجود و اینکه چند ماه بیشتر باقی نمانده تا پایان سال امکان تحقق کامل بودجه پیش‌بینی شده وجود ندارد. اگر تلاش بیشتر در این زمینه صورت نگیرد و راهی برای افزایش درآمدها پیدا نشوددر آینده  برای پرداخت حقوق کارکنان دولت هم با مشکل روبه رو هستیم.

معاون نظارت مالی وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ کم شدن اتکای دولت به نفت را اقدامی ستودنی و آینده‌نگرانه عنوان کرد و گفت: حذف کامل اتکا به نفت از اولویتهای جدی کشور در آینده می باشد اما با نگاه‌های کنونی به نوع مدیریت هزینه‌زا امکان‌پذیر نمی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *