دلیل افزایش واردات نسبت به صادرات چیست؟

به نظررئیس کنفدراسیون صادرات ،افزایش واردات در نه ماهه امسال موجب تولیدات با کیفیت شده است. ولی در همین 9 ماه صادرات تقریبا 3 درصد افت پیدا کرده است که عدم حمایت‌ها و عدم تخصیص مشوق‌های صادراتی صادرکنندگان از مهمترین دلایل آن می باشد .

طبق آمار درباره ی وضعیت تجارت خارجی ایران در ۹ ماهه امسال حاکی از آن است که صادرات با افت و واردات با رشد همراه بوده است. کارشناسان دلایل متعددی را مطرح می نمایند؛ بعضی از کارشناس ها از افزایش واردات نگران هستند اما بعضی از کارشناس ها عقیده دارند واردات تاثیر مثبت بر اقتصاد دارد.
در این باره رئیس کنفدراسیون صادرات عقیده دارد که افزایش واردات تاثیر مثبتی بر اقتصاد دارد وباعث تولیدات با کیفیت می شود ولی کاهش صادرات جای نگرانی دارد.
محمد لاهوتی گفت: در ۹ ماهه امسال ۲.۸ درصد صادرات افت کرده است ، اما واردات ۱۸.۵ درصد رشد کرده است. افزایش واردات‌ نیز برای رونق گرفتن بخش صنعت بوده است، زیرا ۸۵ درصد کالاهای وارداتی‌مان کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می باشد.
رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه رشد واردات اتفاق مثبتی می باشد،افزود: رشد واردات به رونق گرفتن صنعت و تولید و نیز به وارد کردن کالاهای با کیفیت مرتبط می باشد، زیرا در زمان تحریم‌ها بیشتر واردات‌ از 5 کشور بوده است و بیشترین کالاها از چین و هند وارد شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت : به دلیل اینکه سبد وارداتی‌مان در بین 5 کشور اول، کره جنوبی و آلمان قرار دارند، و واردات با کیفیت از این کشورها باعث تولید کالاهای با کیفیت شده است پس باید صادرات هم افزایش پیدا کند.
لاهوتی همچنین افزود: رشد واردات مشکل ساز نیست ، زیرا ایران سهم خارجی‌ آن در تجارت جهانی نسبت به حجم اقتصادی بسیار کم می باشد و لازم است بین سه تا چهار برابر رشد پیدا کند . تجارت،مانند یک جاده دو طرفه است که ما در بخش واردات رشد داشته‌ایم و این خوب است ، ولی در بخش صادرات رشد نداشته ایم.
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: موضوعی که همه از آن آگاه می باشند این است که قیمت تمام شده کالاهای ایرانی باعث عدم رشد صادرات شده است که مهم ترین آنها مسائل مربوط به حمل و نقل، نرخ تسهیلات گران قیمت و مسئله نرخ ارز می باشد.
وی از وضعیت مطلوب نرخ ارز برای صادرکنندگان نیز گفت: صادرکنندگان عقیده دارند که نرخ ارز باید متناسب با تورم افزایش یابد و افزایش هیجانی نرخ ارز به نفع صادرکنندگان نمی باشد. امسال در هدف‌گذاری‌ها از رشد ۲۱ درصدی صادرات گفته شده است ولی در ۹ ماه فقط سه درصد رشد صادرات کم بوده است که این مقدار نیز به دلیل عدم حمایت‌ها و ناتوانی در پرداخت مشوق‌های صادراتی می باشد.
لاهوتی همچنین بیان کرد: سال گذشته کمتر از ۱۲ درصد از مقدار بودجه‌ای که قرار بود برای صادرکنندگان مدنظر قرار بگیرد انجام شد و امسال هنوز هیچ مبلغی مد نظر قرار نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *