دلار 4200 تومانی به لپ تاپ، موبایل و تبلت تخصیص داده می شود

لیست کالاهایی که شامل دلار ۴۲۰۰ تومانی می شوند به طور طور رسمی منتشر شده است که طبق آن، ارز مبادله‌ای به واردات لپ‌تاپ، تبلت، موبایل و قطعات کامیپوتری اختصاص می یابد.
در این لیست قید شده است که واردات کلیه قطعات ضروری کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ و همچنین گوشی‌های موبایل شامل دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهند شد. گروه اول کالاهای اساسی هستند که ارز مورد نیاز آن‌ها از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تامین می گردد، گروه دوم کامپیوتر، لپ‌تاپ و قطعات اصلی آن‌ها هستند که ارز مورد نیاز جهت واردات این دسته از کالاها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی و سامانه نیما تامین می شود.
در لیست ، ‌کالاهای ضروری از جمله نوت‌بوک، تبلت، سیستم‌های سرور، درایو نوری، مادربورد، کارت گرافیک و کارت صدا وجود دارد و ردیف دیگری با عنوان «سایر» نیز در این لیست هست که سایر اقلام ضروری در آن جای می‌گیرند و حقوق ورودی این دسته از کالاها ۵ درصد می باشد. نمایشگرها هم در این لیست قرار دارند و کیس کامپیوتر هم مثل نمایشگرها در دسته‌ی سوم قراردارد. حقوق ورودی نمایشگرها و کیس کامپیوتر ۲۶ درصد می باشد که این تعرفه برای حمایت از تولید داخلی تعیین شده است. مودم، تجهیزات شبکه و کارت شبکه هم در لیست دوم می باشد که همه آنها شامل دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی می باشند. حقوق ورودی برای مودم و تجهیزات شبکه به ترتیب ۱۰ و ۵ درصد است.
برای واردات گوشی‌ به ازای ورود هر گوشی موبایل، حداکثر ۳۰۰ دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از محل ارز تخصیص داده می شود.گوشی‌های موبایل تا قیمت ۳۰۰ دلار در اولویت دوم هستند و گوشی‌های گران‌تر در لیست سوم جای می گیرند. بنابراین اگر قیمت گوشی کمتر از ۳۰۰ دلار باشد مشکلی نیست و واردکننده می‌تواند با ارز دولتی نسبت به واردات گوشی اقدام نماید ولی اگر گوشی‌های گران‌تر از ۳۰۰ دلار در دسته‌ی کالاهای اولویت سوم باشند که با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی + قیمت اظهارنامه صادراتی تامین اعتبار خواهند شد. بنابراین حقوق ورودی گوشی‌های موبایل ۵ درصددرنظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *