دلار را نمی‎شود با دستور ثابت نگه داشت

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به نوسانات روزهای اخیر بازار ارز عنوان کرد:ارزهای مختلف در دنیا نوساناتی دارند واین  چیز عجیبی نیست و حتی قوی ترین ارزها هم با نوسان نرخ برابری با ارزهای دیگر روبرو میشوند.

سیف بیان کرد: واقعیت‌های اقتصادی در هر کشوری شرایطی را اقتضا می‌کند واینطور نیست که بشود با دستور آن را در یک شرایط خاص و ثابت نگه داشت.

معمولا این برابری و متعادل بودن بازار ارزی در فضاهای قابل اتکا باقی می‌ماند که شرایط آنها  بر مبنای واقعیت‌ها باشد و عرضه و تقاضا نرخ را تعیین کنند.

بانک مرکزی نسبت به نوسان نرخ ارز بی‌تفاوت نیست وهمچنین  وظیفه دارد که از نوسانات هیجانی بازار ارز جلوگیری کند و چنانچه بانک مرکزی دخالت کند، احتمال دارد به شکل موقت بشود بازار را کنترل کرد، ولی شرایط باز به همان شرایط قبل باز میگردد و باعث میشود بازار را از پیش بینی پذیر شدن خارج کند.

زمانی که بانک مرکزی وظیفه‌اش را درست انجام بدهد، اخبار هیجانی تاثیری در بازار ایجاد نخواهد کردد و باید تلاش  کنیم که این فضا را فراهم کنیم. بیشتر تاثیر حرف‌های ترامپ در امور بانکی آثار هیجانی است که ممکن است در بازار ارز ایجاد شود ولی این اثرات بلندمدت نیست و در هیچ اقتصادی این طور حرف‌ها نمی‌تواند اثرات بلند مدت بگذارد و تمامی این حرف‌ها اثرات موقت خواهند داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *