دعوت ایران از پاکستان برای مشارکت در پروژه چابهار

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از پاکستان دعوت نمود تا در پروژه بندر چابهار و توسعه ارتباط این بندر با بندر گوادر مشارکت کنند.
ظریف که جهت انجام سفری 3 روزه به پاکستان رفته در سخنانی که در انستیتوی مطالعات استراتژیک اسلام آباد ایراد شد بیان کرد: «ما پیشنهاد کرده ایم که در کوریدور اقتصادی چین و پاکستان مشارکت نماییم. ما پیشنهاد کرده ایم که پاکستان و چین در چابهار مشارکت نمایند.»
ظریف در سفر خود به پاکستان دیدار دوجانبه ای با خواجه آصف، وزیر امور خارجه پاکستان داشت و در یک کنفرانس تجاری سخنرانی نمود. در این سفر یک هیئت بزرگ تجاری ظریف را همراهی کرده اند.
پاکستان همواره نگران کشور هند و نقشی که در پروژه توسعه بندر چابهار ایران دارد بوده است. این نگرانی ها زمانی بیشترشد که ایران در ماه قبل میلادی با انعقاد یک قرارداد اجاره، اداره کردن این بندر را به هندی ها واگذار نمود.
ظریف با اشاره به اینکه دو بندر گوادر و چابهار پروژه هایی مهم جهت توسعه مناطق محروم شرق و جنوب شرق ایران و جنوب غرب پاکستان می باشند گفت، هر دو بندر باید از راه مسیرهای دریایی و زمینی به هم متصل گردند تا نقشی مکمل داشته باشند.
ظریف همچنین ادامه داد: «ما در حال انجام اقداماتی در این حیطه هستیم و خواستار این هستیم که پاکستان نیز مشارکت داشته باشد.»
ظریف گفت:هدف از پروژه چابهار «دور زدن پاکستان و یا خفه کردن کسی » نیست. و همچنین عنوان کرد که ایران به هیچ کس اجازه نمی دهد از این کشورجهت ضربه زدن به پاکستان استفاده نماید، و همچنین به پاکستان که هم اجازه داده نمی شود که از خاکش علیه ایران استفاده نماید.
ظریف روابط ایران با هند را به روابط پاکستان با عربستان مقایسه کرد و افزود:«روابط ما با هند، مانند روابط پاکستان با عربستان، علیه پاکستان نمی باشد، و ما نیز درک خواهیم کرد که روابط پاکستان با عربستان علیه ایراننمی باشد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *