تفاوت قیمت بین دلار دولتی و آزاد بی سابقه است

بااینکه دریافت‌کنندگان ارز مبادله‌ای نسبت به گذشته خیلی کم شده است، ولی در حال حاضرفاصله زیادی بین دو نرخ ارز رسمی و بازار آزاد وجود دارد که این تفاوت گاهی اوقات  از ۷۰۰تومان در هر دلار هم بیشتر می شود.

البته هنوز هم دولت برای بعضی از کالاها ارز مبادله‌ای در نظر میگیرد و عده‌ای از واردکنندگان می توانند ارز مبادله ای دریافت نمایند ولی تفاوت قیمت بین نرخ دولتی و بازار آزاد بسیار زیاد است و همین موضوع ،باعث ایجاد رانت زیادی برای افرادی که به این منابع دسترسی دارند شده است.

البته دولت در این دو سال اخیر تلاش کرد تا شرایط را به نحوی اداره کند که تعداد کالاهایی که ارز مبادله ای دریافت می کنند کاهش پیدا کنند و شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز ایجاد شود ولی همچنان کالاهای دریافت کننده ارز مبادله‌ای وجود دارند و این بدین معنی است که رانت همچنان در ارز از طرف دولت توزیع می گردد.

فاصله نرخ مبادله‌ای و بازار آزاد آنقدر جذاب شده است که بسیاری از تولیدکنندگان تلاش دارند تا با رایزنی با دولت و وزارتخانه‌های مربوطه، نام خود را در فهرست کالاهای دریافت کننده ارز مبادله‌ای قرار دهند.

طبق آمار و اطلاعات رسمی، در دی ماه فاصله نرخ ارز مبادله ای و بازار آزاد به بیش از ۷۳۰ تومان هم رسیده که بسیار زیاد می باشد. یعنی هر شخص که یک دلار مبادله ای دارد حداقل 730تومان از رقبای خود بیشتر سود میبرد که باید دولت به این مشکل رسیدگی کند. همچنین واردکنندگان کالا با ارز مبادله ای، خیلی توسط دولت کنترل نمی شوند و آنها نیز به راحتی کالاهایی را که با ارز مبادله ای وارد کردند به قیمت نرخ آزاد دلار در بازار می فروشند.

افزایش شکاف بین دو نرخ  آزاد و مبادله ای در حالی است که میانگین نرخ ارز اسمی از ابتدای سال تا ۱۳ دی ماه معادل ۳۳۴۸.۴ تومان برای هر دلار آمریکا می باشد که در مقایسه با سال گذشته، ۷.۶ درصد رشد داشته است.

روز گذشته نرخ دلار مبادله ای به ۳۶۴۶.۹ تومان رسید  ولی بازار آزاد ۴۳۸۹ تومان بود که ۷۴۲ تومان فاصله بین این نرخ وجود دارد. در ضمن هر یورو روز گذشته با نرخ مبادله ای، ۴۴۴۶.۳ تومان بوده که در بازار آزاد به نرخ ۵۴۲۰ تومان رسید که این نیز ۹۷۴ تومان تفاوت داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *