تصویب شدن بسته حمایت از صادرات غیر نفتی در سال 97

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: یکی از گام های مهم برای اجرایی کردن برنامه‌های دولت با هدف تحقق اهداف ازقبل تعیین شده تصویب بسته حمایت از صادرات غیر نفتی است که در قانون برنامه ششم توسعه کشور سالیانه 21 درصد افزایش صادرات داریم.
محمد شریعتمداری گفت: به دلیل شرایط فعلی اقتصادی کشور و اثر گذاری آن بر صادرات غیر نفتی در زمینه های مختلف مانند تغییر در گروه‌های کالایی و خدماتی صادراتی و بازارهای هدف از جمله نقاط قوت بسته حمایتی امسال نسبت به بسته‌های حمایتی سال‌های قبل می باشد و به دلیل هدفگذاری‌ها مقدار صادرات در سال 1397 در بخش های کالایی- خدماتی و کشوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی درباره قانون بودجه سال 97 کشور و موارد درج شده در آن جهت حمایت از صادرات غیر نفتی و با 13 هزار میلیارد ریال مشوق های صادراتی پرداختی،گفت: دولت و مجلس موافق حمایت از صادرات غیر نفتی می باشند زیرا برای توسعه همه جانبه کشور مهم و لازم است.
به نظر وزیر صنعت، پرداخت مشوق‌های غیر مستقیم،اولویت اصلی بسته حمایت از صادرات غیر نفتی می باشد و همچنین وی پرداخت‌های مستقیم را تنها در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد و دیگر پرداخت‌ها را از نوع مشوق‌های غیرمستقیم دانست.
شریعتمداری به 9 فعالیت‌ درج شده در بسته حمایت از صادرات غیر نفتی برای پرداخت مشوق های صادراتی اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها تشکیل شده از،حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر خارج از کشور و نمایشگاه اختصاصی در بازارهای هدف، راه‌اندازی مراکز فروش و بازاریابی محصولات صادراتی ایرانی در بازارهای هدف، پرداخت یارانه سود تسهیلات صادرکنندگان و نظام لجستیک واحدهای تولیدی صادراتگرا و بازسازی و نوسازی آنها(در قالب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای)، کمک به تبلیغات، بازاریابی، اطلاع‌رسانی آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه صادرات، پرداخت مشوق صادراتی به کالا و خدمات با اولویت خدمات فنی و مهندسی اولویت دار، کمک به برقراری خطوط منظم ریلی، دریایی و هوایی، پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت نشانهای تجاری ایرانی در بازارهای هدف، کمک به تقویت و توسعه خوشه‌های و شبکه‌ سازی در بنگاه‌های کوچک و متوسط صادراتگرا و کمک به افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران می باشد.
وی گفت: تلاش بر این است که از نظرات متخصصان و کارشناسان و صادرکنندگان حوزه‌های متعدد، نسبت به درج عناوین کلیه زیر فعالیت‌های مرتبط با مشوق‌های صادرات، در راستای کمک به فعالیت‌هایی که با صادرات غیر نفتی مرتبط هستند، استفاده شود.
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت درنظر گرفتن زیرساخت‌های صادراتی از یک‌ طرف و فعالیت‌های ترویجی از طرف دیگر را از اولویت‌های پرداخت مشوق‌های صادراتی دانست وافزود: اولویت در پرداخت مشوق‌های غیر مستقیم ایجاد ارزش افزوده و نیز تولیدات دانش‌بنیان می باشد و باید به واحدهای تولیدی- صادراتی توجه شود.و هدف ما تولید صادراتی با ارزش افزوده بالا با هدف امکان رقابت در بازارهای بین المللی و همچنین ماندگاری در بازارهای هدف است.
بسته حمایت از صادرات غیر نفتی با هدف تحقق صادرات غیر نفتی 53.8 میلیارد دلاری در سال 1397 تدوین، تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *