تبادلات بین گمرک و پست،الکترونیکی شد

گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی پست تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات امضا کردندو با امضای این تفاهم نامه شرکت ملی پست ایران رسما به سامانه جامع گمرکی ملحق شد و تعداد سازمانهایی که با گمرک در پنجره واحد تجارت فرامرزی همکاری میکنند به 29 واحدرسید.

این تفاهم نامه را  فرود عسگری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران وحسین مهری معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل پست جمهوری اسلامی ایران امضا کردند.

هدف ازانجام این تفاهم نامه افزایش همکاری‌های متقابل برای تسهیل و تسریع برای انجام تشریفات گمرکی مربوط
به مرسولات پستی است که گمرک و پست  با رعایت کردن  سرعت، امنیت و کارایی؛ اصلاح و بهبود فرآیند عملیات ترخیص گمرکی را با بکارگیری فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی و تبادل اطلاعات الکترونیکی مورد استفاده قرار میدهد.
از این پس در بخش صادرات یا ارسال مرسولات پستی برای نظارت و کنترل های لازم،اطلاعات اقلام صدوری و اشخاص صادر کننده از طرف پست به صورت الکترونیکی با گمرک مبادله می شود.

همچنین گمرک با بکارگیری از مفاد ماده ۸۴ قانون امور گمرکی نسبت به اعطای نیابت گمرکی در پذیرش مرسولات به خارج از کشور اقدام میکنند.

همچنین در بخش واردات و یا ورود مراسلات پستی برای نظارت و کنترل کالای ورودی، دسترسی به داده‌های الکترونیکی برای هر دو طرف فراهم می شود. و نیز دراجرای ماده ۳۹ آئین نامه قانون مقررات صادرات و واردات و بند ۱۱ ماده ۵ قانون اساسنامه شرکت ملی پست باید  نسبت به ارائه فهرست شرکت‌های خرید اینترنتی از سوی پست به گمرک به طور دائم اقدام نماید.

برای کاهش میزان ترانزیت به استان‌ها وهمچنین  ایجاد وحدت رویه در انجام تشریفات گمرکی و تسریع در ترخیص مرسولات پستی، تشریفات ترخیص کلیه مرسولات در گمرک امانات پستی تهران صورت می پذیرد. وپست تمهیدات لازم را در این زمینه  فراهم خواهد کرد

تفاهم نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات میان گمرک و شرکت ملی پست به منظور روانسازی و تسهیلات در فرآیند ترخیص و همچنین انتقال مرسولات پستی به گیرندگان و نظارت‌های قانونی صورت گرفته است. با اشتراک گذاری داده‌ها و اطلاعات کد گذاری شده، شناسایی و بررسی محموله‌های پستی و نیز گیرندگان این محموله‌ها به طور سیستماتیک انجام میگردد.

علاوه برتمامی  سازمان‌های مجوز دهنده  برای ترخیص که ۲۲ سازمان است، بقیه سازمان‌های نظارتی و در ارتباط با حوزه تجارت خارجی مانند سازمان بنادر، نیروی انتظامی، ،سازمان امور مالیاتی، دریانوردی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان اموال تملیکی ، سازمان تعزیرات حکومتی و حال نیز شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بر روی پنجره واحد تجارت فرامرزی به تبادل اطلاعات می پردازند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *