به دلیل هیجانات سیاسی در آمریکا،قیمت دلار افزایش پیدا کرده است.

بعد از مدتی که قیمت دلار به صورت ثابت باقی مانده بود،اخیرا با شیب ملایمی رو به افزایش است.قیمت دلار در هفته ی گذشته 3785تومان بود که امروز با عبور از 4000تومان به 4025 تومان رسیده است و باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده است.

ممکن است یکی از دلایل افزایش دلار،سیاست های دولتی در پایین نگه داشتن هزینه های تولید و سرانجام افزایش صادرات و درآمدهای خود باشد.

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی عنوان کرد که این نوسانات در هرسال طبیعی است.

چه عواملی بر افزایش قیمت دلار تاثیر گذار است؟

حمید میر معینی کارشناس اقتصادی گفت:ابهامات به وجود آمده در مورد آینده برجام و همچنین رایطه ایران-اروپا بر جریان ورودی ارز و عرضه و تقاضا آن اثر گذاشته و هیجانات سیاسی در آمریکا نیز باعث افزایش دلار شده است.

وی با توجه به محدودیت های ارزی عنوان کرد در داخل کشور یک مقدار منابع ارزی وجود دارد که حاصل صادرات کالا و نفت است و مقداری هم هزینه ارزی وجود دارد که از این هزینه ها میتوان به واردات کالا،مراسم حج و نیازهای ارزی دانشجویان و مسافران اشاره نمود.که همچنین افزایش و کاهش منابع و هزینه های ارزی نرخ واقعی ارز را مشخص میکند.

همچنین این کارشناس اقتصادی عنوان کرد،بالا بودن تورم هم یکی از دلایل نرخ دلار است.اگر تورم 10 درصد باشد مسلما قیمت دلار هم 10 درصد افزایش می یابد.کاهش قیمت سهام در بازار بورس و هجوم بعضی از سرمایه داران برای عرضه سهام و جلوگیری از ضرر بیشتر،به این معنی است که انتقال بخشی از نقدینگی فعال به بازار ارز و سایر بازارها است که همین موضوع به افزایش دلار کمک میکند.

میر معینی افزود:نقل قولهایی که در مورد پرداخت پرداخت سهام عدالت عنوان میشود باعث بالارفتن قیمت دلار میشود و همچنین کاهش میزان صادرات و کاهش ارز رابه دنبال داشته است که خود این موضوع یکی دیگر از این دلایل است.

وی در پایان صحبت های خود گفت:تنها راه گریز از نوسانات بازار ارز نزدیک کردن شرایط اقتصادی کشور به بازارهای جهانی از طریق افزایش مبادلات کالا و صادرات است تا بشود بر میزان ارزآوری کشور اضافه کرد و همچنین باید در سیاست های اقتصادی کشور تجدید نظر بشود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *