بهادار شدن اظهارنامه صادراتی

رئیس کنفدراسیون صادرات از ارزشمند شدن و بهادار شدن نامه های صادراتی خبر داد و افزود: ما معتقدیم که دولت ارز صادراتی به کالاهای غیرضروری هم اختصاص دهد.
محمد لاهوتی درباره فروش اظهارنامه‌های صادراتی با نرخ توافقی صادرکنندگان و واردکنندگان،گفت: این مساله بعد از ابلاغیه ارزی معاون اول رئیس‌جمهوری بیان گردید و منظور این است که ارز حاصل از فروش و صادرات ۸۰ درصد کالاها به سامانه نیما وارد شود و تنها از همین طریق به وارد کننده و با نرخ ۴۲۰۰ تومان به فروش برسد.
لاهوتی همچنین گفت: ۲۰ درصد کالاهای صادراتی غیر پایه نفتی مانند کالاهای صنعتی و کشاورزی، خارج از سامانه نیما به وارد کننده واگذار گردد ولی اختلاف نظرهایی در این مورد مطرح شد درمورد اینکه نرخ ارز این دستورالعمل با نرخ توافقی یا همان نرخ ۴۲۰۰ تومان می باشد.
رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: براساس پیش‌بینی‌ها و طبق اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت، نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان می باشد و خبر خوب بهادار شدن اظهارنامه صادراتی است.
لاهوتی دراین مورد گفت: این موضوع یعنی اینکه صادر کنندگان به همراه ارز، اظهارنامه صادراتی خود را نیز منتقل می نمایند و در عمل امکان واردات با اظهارنامه صادراتی مهیا می شود.
وی تاکید کرد: اظهارنامه غیر از بحث ارز، ارزشی است که نوعی مشوق صادراتی به صادرکنندگان می باشد. همچنین به دلیل اینکه مبلغی که برای اظهار نامه دریافت می‌شود در قیمت تمام شده نیز تاثیر گذار است و این ابهام و نگرانی برای ۲۰ درصد کالا از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: بنابراین باید مشخص شود که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کدام دسته از کالاها تعلق خواهد گرفت.
وی همچنین به دولت پیشنهاد دادکه،افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت خواهند کرد از این ارز جهت واردات ماشین آلات، مواد اولیه و کالاهای اساسی استفاده نمایند و دیگر کالاهایی که در داخل تولید می‌شود که به آن کاهای غیر ضرور گفته می شود از ارز صادراتی بهره ببرند.
لاهوتی گفت: در حال حاضر باید لیست کالاهایی که ارز صادراتی دریافت می‌کنند اعلام شود که در حال حاضر لیست ۷۰ درصد کالاها که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند اعلام شده و 10 درصد آن هنوز باقی مانده است.
طبق گزارشی که هفته قبل توسط خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت تهیه شد، که براساس آن بازار جدیدی برای صادرکنندگان کالا با پایه غیرنفتی به وجود آمده و نیاز به ارائه ارز به چرخه اقتصاد از طریق سامانه نیما برای آنها نیست، بنابراین اظهارنامه صادراتی صادرکننده می‌تواند جهت واردات اقلام خاصی که قرار است به زودی اعلام شود، استفاده شود.
مجتبی خسروتاج درباره ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور،بیان کرد: درآمد ارزی حاصل از صادرات کالاهایی مانند فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، اقلام معدنی و فلزی در سامانه نیما فروخته می‌شود. ولی درآمدهای ارزی صادرات کالاهای غیرپتروشیمی و غیرمعدنی که معمولا توسط بخش خصوصی صورت میگیرد، ضرورتی برای ورود به سیستم طراحی شده، نخواهد داشت.
وی صادرات این اقلام را امسال بین ۱۰ تا ۱۵میلیارد دلار برآورد کرد وگفت: اگر سیاست‌های تشویقی صورت گیرد، این رقم به ۲۰میلیارد دلارمی رسد. مکانیزم جدید اعلام شده از طرف تجارت کشور حاکی از آن است که درآمدهای ارزی صادرات این اقلام شامل استفاده در چرخه اقتصادی کشور می باشد؛ که حتما نباید از طریق سامانه نیما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *