بازگشت محموله‌های صادراتی تجهیزات پزشکی

ممنوعیت صادرات برخی کالاها برای مقابله با کرونا

دستور برای بازگشت محموله‌های صادراتی تجهیزات پزشکی به کشور

 

دستور برای بازگشت محموله‌های صادراتی تجهیزات پزشکی به کشور

«مهرداد جمال ارونقی» با صدور بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی، صادرات تمامی تجهیزات پزشکی را ممنوع اعلام و دستور عودت محموله‌های صادراتی به داخل کشور را ابلاغ کرده است. در این بخشنامه از تمامی گمرکات اجرایی درخواست شده تا ضمن رصد این اقلام، اجازه ندهند اماکن گمرکی و انبارهای مربوطه، تبدیل به محلی برای دپوی این کالاها شود.

براساس این بخشنامه، تمامی گمرکات به محض ابطال اظهارنامه‌های صادراتی اقلام مزبور، متعاقب درخواست ارائه شده از سوی صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها، تمهیدات لازم در ارتباط با عودت این کالاها به داخل کشور اندیشیده و تصویری از احکام صادره با ذکر مشخصات کالاهای عودت داده شده، به این حوزۀ معاونت ارسال تا در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داده شود.

متن کامل بخشنامه گمرک

با عنایت به برنامه‌ریزی های صورت پذیرفته در راستای افزایش تولید محصولات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا همچنین واردات و انتقال ملزومات پزشکی مرتبط از جمله کیت‌ها و ملزومات تشخیصی، محلول‌های شوینده و ضدعفونی کننده، مراتب ذیل در حوزه‌های مربوطه ابلاغ می‌گردد:

۱) حوزۀ صادرات

کلیۀ گمرکات کشور نسبت به اِعمال ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ابلاغی طی بخشنامه‌ها و مصوبات مختلف درخصوص رویۀ صادرات در حوزه‌های: تجهیزات پزشکی مانند ماسک، لباسِ گان، دستکش؛ محصولات بهداشتی مانند آب ژاول، ضدعفونی کننده ها، صابون، مایعات شوینده، الکل و …؛ نساجی و سلولزی مانند منسوج نبافته، کاغذ تیشو، دستمال کاغذی و بهداشتی و… اقدام نموده و نیز بررسی‌های لازم درخصوص تعیین تکلیف اقلام صادراتی مذکور که به گمرکات کشور رسیده است در راستای عودت این کالاها به داخل کشور صورت پذیرد.

توجه به این نکتۀ مهم ضروری است که ضمن رصد این اقلام توجه شود اماکن گمرکی و انبارهای مربوطه، تبدیل به محلی برای دپوی این کالاها نگردد و به محض ابطال اظهارنامه‌های صادراتی اقلام صدرالذکر متعاقب درخواست ارائه شده از سوی صاحبان کالا یا نمایندگان قانونی آنها، تمهیدات لازم در راستای عودت این کالاها به داخل کشور اندیشیده شود و تصویری از احکام صادره با ذکر مشخصات کالاهای عودت داده شده، به این حوزۀ معاونت ارسال تا در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داده شود.

۲) حوزۀ واردات

کلیۀ گمرکات کشور نسبت به اتخاذ تدابیر لازم درخصوص ترخیص و حمل فوری اقلام مرتبط با موضوع به شرح ذیل معمول فرمایند:

۱. با توجه به اینکه کیت‌های تشخیصی و سایر اقلام پزشکی مربوطه دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باید در دمای زیر صفر درجه حمل شوند و برای حفظ دمای مذکور لازم است در بسته‌های یخ ژل بیولوژیکی انتقال داده شوند ، با توجه به مدت زمان محدود کاربری کیسه‌های یخ ژلی ضروری است این اقلام به محض ورود به گمرکات هوایی کشور هرچه سریع‌تر از گمرک ترخیص و انتقال داده شوند؛ بنابراین موافقت با حمل یکسره و ترخیص شبانه روزی این اقلام با صدور حکم ، حداقل اسناد یا به هر نحو ممکن، با رعایت سایر مقررات مربوط، مورد تأکید می‌باشد.

۲. در خصوص کلیۀ مواد اولیۀ مورد نیاز در تولید محصولات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا از جمله مواد اولیۀ محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده و تجهیزات پزشکی، ضمن موافقت با حمل یکسرۀ مواد اولیۀ مربوطه و خروج شبانه روزی این مواد، در صورت نیاز به تعیین ماهیت کالای وارده و ارائه سابقه ترخیص توسط واحد تولیدی وارد کننده، نسبت به پذیرش سابقه ترخیص کالا حتی در مسیر قرمز اقدام و ضمن نمونه برداری از کالا بقید فوریت ، اجازۀ ترخیص داده شود و ضمن ترخیص کالا، نتیجه اعلام ماهیت پیگیری شود. توجه به این نکته ضروری است که اخذ و ارائه مجوزهای قانونی لازم ضروری بوده و گمرکات اجرایی درصورت ارائه مجوزهای قانونی لازم، نهایت تسریع را در انجام تشریفات گمرکی این اقلام به عمل آورند.

۳. ترخیص کالاهای با مجوز حداقل اسناد در صورت ارائه مجوز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بصورت خارج از نوبت و درحداقل زمان ممکن از کلیۀ گمرکات کشور

۳) معافیت از پرداخت حقوق ورودی

علاوه بر معافیت‌های مذکور در جدول تعرفه گمرکی ضمیمه آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و معافیت‌های دیگری که به موجب قوانین، تصویب نامه‌ها، موافقتنامه ها و قراردادهای مصوب مجلس شورای اسلامی برقرار شده است، موارد زیر نیز از پرداخت حقوق ورودی معاف می‌باشد:

۱. دارو و لوازم طبی و بیمارستانی مورد احتیاج درمانی و بهداشتی مؤسسات خیریه و عام المنفعه با گواهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- تبصره فهرست این مؤسسات با تأیید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۲. وسائط نقلیه از جمله آمبولانس، خودروهای فرماندهی امداد و نجات، خودروهای ویژه امداد و نجات به استثنا سواری، دارو، لوازم پزشکی طبی و بیمارستانی، بالگرد و قایق امدادی، موادغذایی، پوشاک، پتو، چادر، خانه‌های پیش ساخته یا سایر کالاهای امداد و نجات مورد نیاز که به منظور کمک به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی یا حوادث غیرمترقبه یا سایر وظایف و مأموریت‌های تصریح شده در اساسنامه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که به نام هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود با تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارایی- تبصره تشریفات گمرکی و ترخیص کالاها و اقلام وارداتی و اهدایی به هنگام وقوع بحران‌ها و سوانح و حوادث غیرمترقبه ملی و منطقه‌ای در کمترین زمان ممکن به عمل می‌آید.

۴) انتقال و عبور

گمرکات مرزی کشور پیگیری‌های لازم را درخصوص ادامه مسیر کانتینرهای حاوی محموله‌های پزشکی یا کیت‌های آزمایشگاهی به مقصد کشور که بدلایل مختلف در برخی از مرزهای کشور متوقف و اجازۀ ادامه مسیر به آنها داده نشده است را ضمن هماهنگی با مراجع قانونی ذیربط و ذیصلاح انجام داده و درصورت بقای مشکل مراتب را جهت ادامه پیگیری به این حوزۀ معاونت و دفاتر ستادی ذیربط منعکس فرمایند.

ضمن تشکر از اهتمام صورت پذیرفته توسط گمرکات اجرایی کشور درخصوص ترخیص سریع و به موقع اقلام مرتبط با موضوع از جمله تجهیزات پزشکی، کیت‌های تشخیصی اهدائی و…، مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه برعهدۀ بالاترین مقام اجرائی گمرکات کشور بوده و مسئولیت نظارت برحسن اجرای آن برعهدۀ کلیۀ حوزه‌های نظارت گمرکات استان‌ها و نیز دفاتر ستادی تحت سرپرستی این حوزۀ معاونت می‌باشد؛ لذا دستور فرمائید ترتیبی اتخاذ گردد کوچک‌ترین ایستایی یا مشکل حادث شده در این راستا بقید فوریت و بصورت شبانه روزی به این حوزه معاونت منعکس و کسب تکلیف گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *