ایران و بازار افغانستان

طبق آمار ایران در زمینه لوازم بهداشتی، تقریبا نیمی از بازار افغانستان را در دست دارد.

در جدول کلی اقلام وارداتی، مواد غذایی در ابتدای جدول واردات افغانستان قرارگرفته  و در این زمینه ایران رقمی تقریبا ۲۳.۳ درصد از نیاز بازار این کشور همسایه را تامین نموده و درآمد ۴۷۵ میلیون دلاری  دارد.

صنعت دارو را می‌توان قسمتسی دیگر از واردات عمده افغانستان حساب کرد که در این خصوص، سال‌های گذشته فقط ۵.۹ درصد از داروهای افغانستان توسط ایران وارد شده و رقمی معادل ۳۸ میلیون دلار درآمدزایی در این زمینه انجام شده است.

ولی در زمینه محصولات بهداشتی ایران حدود نیمی از بازار افغانستان را در دست خود دارد و ۴۹.۳ درصد از این بازار را از آن خود کرده است و بیش از۴۸ میلیون دلار از طریق این بازار درآمد کسب کرده است.

صنعت نساجی در رده چهارم اقلام عمده وارداتی افغانستان محسوب می شود. در این خصوص ایران سهمی تقریبا ۳۳ درصدی از این بازار را داشته و درآمدزایی انجام گرفته در این بخش رقمی بالغ بر ۲۲۵ میلیون دلار می‌شود.

در رده پنجم کالاهای وارداتی افغانستان سوخت و مواد قیری قرار دارد که در این زمینه ایران ۳۶ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته و درآمد حاصل از این بخش نیز رقمی معادل ۲۷۵ میلیون دلار می باشد.

الکل‌ها، اسیدها و ترکیبات آلی دیگر بخش عمده کالاهای وارداتی افغانستان می باشد که در این راستا ایران سهمی معادل ۹۶ درصد بازار را در اختیارگرفته و درآمدی معادل ۵۷۶ میلیون دلار دارد.

در مورد کالاهای پلاستیکی و پلیمری نیز ۵۴ درصد بازار افغانستان در دست ایران می باشد و در این زمینه ۱۶۵ میلیون دلار درآمدزایی انجام گرفته است.

در زمینه حلال‌ها، رنگ‌ها و رزین ۴۵.۳ درصد از سهم بازار افغانستان در دست ایران  می باشد و ۴۶ میلیون دلار درآمدزایی در این بخش انجام گرفته است.

انواع سیمان، گچ، کاشی و سرامیک از دیگر کالاهای وارداتی افغانستان از ایران می باشند که نسبت بازار ایران در مقایسه با دنیا ۳۸.۶ درصد است و ارزش صادرات این بخش رقمی بیش از ۱۹۶ میلیون دلار است.

در حیطه آهن‌آلات، فولاد، سنگ و سایر فلزات مشابه،ایران ۴۰ درصد از بازار واردات افغانستان را در دست دارد و  معادل ۱۷۸ میلیون دلار ارز به کشور وارد شده است.

در زمینه فلزاتی مثل مس، آلومینیوم، روی و قلع ایران ۳۰ درصد بازار افغانستان را در دست گرفته و درآمدزایی معادل ۹۷ میلیون دلار در این بخش دارد.

در حوزه صادرات انواع تجهیزات برقی و صنعتی نیز ۱۱.۵ درصد از بازار افغانستان در اختیار ایران است و درآمدی معادل ۱۱۶ میلیون دلار در این بخش ایجاد شده است.

در زمینه انواع خودرو و قطعات وسایل حمل‌ونقل ایران فقط ۲.۱ درصد از بازار افغانستان را به خود اختصاص داده و معادل ۱۸ میلیون دلار ازا ین بازار سهم برده است.

چوب، کاغذ و کتاب از اقلام دیگر صادراتی ایران و افغانستان  می باشند که ۹.۵ درصد بازار این عرصه با ارزشی تقریبا ۱۱ میلیون دلار به ایران اختصاص یافته است.

در بخش کود نیز ۸۸ درصد بازار افغانستان با ارزشی بالغ بر ۱۶ میلیون دلار در اختیار ایران می باشد و به غیر از این موارد درحیطه  اقلام متفاوت دیگر ۸.۵ درصد از بازار افغانستان با ارزشی معادل ۵۳ میلیون دلار به ایران تعلق دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *