ایران مسیر ترانزیت چه کشورهایی میباشد؟

براساس گزارش‌های رسمی گمرک، تا روزهای پایانی امسال بیش از ۹.۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که عراق، چین و امارات مهم ترین کشورهایی می باشند که از مسیرهای ترانزیتی ایران تردد دارند. آمریکا نیز از این مسیر جهت جابجایی تقریبا ۱۶ هزار تن کالا بهره گرفته است.
تا دهم اسفند ماه امسال عراق اولین کشور دراستفاده از ظرفیت ترانزیت ایران شده است که در کل امسال حدود دو و نیم میلیون تن کالا را از طریق ایران به کشورهای مختلف صادر کرده است.
چین دومین کشوری می باشد که از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران بهره گرفته است و تا دهم اسفند بیش از ۱.۷ میلیون تن کالا را از این مسیر ترانزیت نموده است.
امارات متحده عربی هم به میزان ۱.۱۲ میلیون تن کالا از مسیر ترانزیت ایران بهره مند شده است و بعد از آن ترکمنستان با بیش از ۱.۱۱ میلیون تن از ظرفیت ترانزیت ایران استفاده کرده است.
بعد از آن جمهوری آذربایجان است که رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است و بیش از ۷۶۸ هزار تن کالا را از مسیر ایران ترانزیت کرده است.
ترکیه نیز به میزان ۶۲۳ هزار تن کالای صادراتی خود را از مسیر ایران جابجا نموده است.
هند و ازبکستان از دیگر کشورهایی هستند که با ترانزیت بیش از ۴۰۰ هزار تن از این ظرفیت بهره مند شدند.
پاکستان، کره جنوبی، اتریش، ژاپن، افغانستان، ایالات متحده، آلمان، سنگاپور، ارمنستان، تاجیکستان و روسیه دیگر کشورهایی می باشند که تا دهم اسفند ماه امسال در جدول ۲۰ کشور عمده مبدأ ترانزیت خارجی ایران قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *