ایران در رقابت با کالاهای چینی

مبادلات تجاری بین ایران و چین با سیر صعودی، از مرز ۴۳ میلیارد دلار عبور کرد که در این میان تراز تجاری ایران نسبت به چین مثبت بوده است.

طبق سیاست‌های صورت گرفته ، تجارت ایران و چین تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه در هر سال باید ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

درسال گذشته مبادلات دو کشور ۳۵ میلیارد دلار شده است که این مبادلات در امسال تحت تاثیراز بازاریابی‌های مناسبی که انجام شده  بیشتر از ۴۳ میلیارد دلار شده است.

این مراودات اینطوری می باشد که ۵۵ درصد به نفع ایران و ۴۵ درصد به نفع چین است؛ یعنی تراز تجاری به نفع ایران  می باشد.

پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته نشان می دهد که مبادلات تجاری و اقتصادی تهران – پکن در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به رقم ۴۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

هم اکنون نفت، گاز و پتروشیمی درراس اولویت‌های صادراتی تهران به پکن قرار گرفته است و طبق توافقات انجام گرفته چشم‌انداز ۶۰ میلیارد دلاری جهت  سطح مبادلات تجاری دو کشور در ۱۰ سال آینده به نمایش گذاشته شده است.

سعی ما در این است که در کنار رابطه خرید‌و‌فروش با چین، موضوع سرمایه‌گذاری مشترک و تولید کالا در ایران از طرف چینی‌ها افزایش پیدا کند.

البته با این که خرید و فروش کالاهای مصرفی بین دو کشور آسیب پذیر  می باشد، بهتر است دو کشور به سمت سرمایه‌گذاری‌های مشترک پیشروی نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *