اگر گوشی مسافری نباشد حق گمرکی پرداختی پس داده نمی شود

هرشخص  در سال می تواند یک عدد گوشی را به صورت مسافری وارد نماید  که به همین دلیل ،سامانه اظهارنامه گمرکی ویژه گوشی‌ مسافری را‌ه‌اندازی گردید، ولی این سیستم جهت دور زدن رجیستری نیست چرا که اگر مسافری بودن ثابت نشود، حق گمرکی پرداختی پس داده نمی شود.

حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دی ماه پیشنهاداتی برای  اعمال تغییرات در فرآیند ثبت گوشی مسافری در گمرک جهت بهبود روند فعلی، خبر داده وافزود: سامانه‌ای توسط گمرک طراحی گردیده و به مسافران مهلتی حدود 10 روز الی دو هفته جهت ثبت گوشی داده می شود تا مسافران با ورود به کشور نیازمند به ثبت گوشی نباشند.

حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در یک نشست خبری بیان کرد: با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار است فرصتی برای ثبت گوشی مسافران لحاظ شود تا مسافرانی که به هر دلیل به هنگام ورود به کشور گوشی خود را ثبت ننموده اند ، و با این شرط که کمتر از 7 روز از زمان وارد شدنشان به کشور گذشته باشد، بتوانند در سامانه گمرک گوشی‌ خود را ثبت نمایند.

طی اطلاع‌رسانی رسمی کمیته اجرای رجیستری گوشی موبایل، خبر راه اندازی سامانه اظهارنامه گمرکی (تلفن همراه) جهت ثبت شناسه بین المللی گوشی تلفن همراه اعلام گردید.

طبق اعلام رسمی این کمیته، مسافرانی که به هر دلیلی در هنگام ورود به کشور، نتوانسته اند  تلفن همراه خود را اظهار کنند  و حقوق گمرکی آن را پرداخت کنند ، از این به بعد می‌توانند با مراجعه به این سامانه گمرک، حقوق گمرکی تلفن همراه را پرداخت و شناسه گوشی را ثبت نمایند.

حداکثر مهلت مسافران برای ثبت گوشی 30 روز بعد از ورود به کشورمی باشد.

طبق تصمیمی که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است، مسافران فقط تا 30 روزبعد  از ورود به کشور مهلت دارند تا از طریق این سامانه تلفن همراه خود را ثبت نمایند و درصورت پایان این مهلت، گمرک وظیفه‌ای برای ثبت شناسه تلفن همراه شخص مسافر ندارد.

اشخاصی که از طریق این سامانه اقدام به پرداخت حقوق گمرکی و ثبت تلفن همراه خود می‌کنند، حتما کد پیگیری و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت تلفن همراه، نگهداری نمایند

بعد از درخواست ثبت شناسه تلفن همراه در این سامانه، گمرک جمهوری اسلامی ایران درستی اطلاعات وارد شده را بررسی می نماید و در صورت صحت داشتن ، این اطلاعات برای سامانه همتا ارسال می شود . متقاضیان باید توجه کنند که در صورت نادرست بودن اطلاعات وارد شده، نه فقط شناسه تلفن همراه ثبت نمیگردد، بلکه وجه پرداختی نیز تحت هیچ شرایطی به فرد پس داده نمی شود. بنابراین فقط افرادی که تلفن همراه خود را «به صورت مسافری» وارد کشور کرده‌اند، از این طریق اقدام نمایند.

در تاکید اختصاص سامانه اظهارنامه گمرکی فقط برای گوشی های مسافری، چندی قبل هم دهقانی‌نیا نیز به سوء‌استفاده کنندگان احتمالی هشدار داد که راه اندازی این سامانه به معنی امکان ثبت کردن قانونی گوشی های قاچاق و غیرقانونی نیست و قاچاقچیان نمی توانند قانون را دور بزنند . چرا که در این سامانه کلیه شرایط مسافر بودن واردکننده در بازه زمانی اعلام گردیده مانند زمان ورود به کشور و پرواز به دقت مورد  بررسی قرار میگیرد.

کمیته همچنین اعلام کرد که انتقال اطلاعات از سامانه گمرک به سامانه همتا ممکن است مقداری زمان بر باشد و تلفن همراه در زمان ورود و پرداخت حقوق گمرکی، درهمان زمان درسامانه همتا ثبت نخواهد شد.

دهقانی‌نیا گفت : ممکن است بعضی مسافران در گمرک عوارض گوشی را بپردازند و فرآیند رجیستری را تکمیل کنند ولی بعد  از قراردادن سیم کارت در گوشی پیغام «این گوشی در سامانه گمرک ثبت نشده» را دریافت نمایند . افرادی که مطمئن هستند فرآیند ثبت در گمرک را به طور کامل انجام داده‌اند و اطلاعات گوشی آنها توسط کارمند گمرک دقیق ثبت شده است مطمئن باشند که این پیغام به دلیل تاخیر در دریافت اطلاعات در گمرک می باشد  و مشکلی برای گوشی آنها پیش نمیاید.

بنا به قوانین گمرکی کشورهر نفر در سال تنها مجازاست یک عدد گوشی طبق قانون مسافری وارد نمایدو واردات یک عدد گوشی مسافری دارای  معافیت 80 دلاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *