امکان خرید مستقیم ارز نیما از صرافی‌ها

بانک مرکزی در بخشنامه 97/67089 مورخ 1397/3/1 مسئولیت خرید ارز بعضی از ثبت‌سفارش‌هایی که تخصیص ارز (گواهی ثبت آماری) آنها به طور«بانکی (نیما)» است را به بازرگانان واگذار کرده است.
طبق این بخشنامه روز سه‌شنبه مورخ 1397/3/1 امکان خرید ارز از صرافیها در سامانه نیما از طریق سامانه جامع تجارت مهیا شده است.
واردکنندگان گرامی بهتر است در این زمینه به نکات زیر دقت فرمایند:
قبل از مراجعه به سامانه جامع تجارت، بانک عامل باید برای ثبت درخواست تخصیص ارز (گواهی ثبت آماری)، دریافت تأیید بانک مرکزی، دریافت تعهد از واردکننده طبق تبصره 4 بندی که بخش اول مجموعه مقررات ارزی و ثبت آن در پرتال ارزی می باشد اقدام کنند بنابراین نخستین حرکت برای تامین ارز ثبت سفارش، مراجعه حضوری وارد کننده به بانک عامل است.
واردکننده مسئول خرید ارز ثبت‌سفارش‌هایی است که بانک عامل متعهد به پرداخت ارز به ذینفع (فروشنده) نیست. اگر بانک عامل تعهد به پرداخت نماید ، مسئولیت خرید ارز برعهده بانک عامل می باشد.
هنگامی که خود واردکننده به تامین ارز از طریق سامانه جامع تجارت اقدام نماید بانک برای دریافت کارمزد از روش برات بدون تعهد استفاده می کند.
کلیه مقررات مربوط به تعهدات ارزی (تعهد ارائه پروانه گمرکی به بانک عامل) درمورد ثبت‌سفارش‌هایی که از راه سامانه جامع تجارت تأمین ارز می‌شوند نیزانجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *