افزایش 5 تا 6 درصدی نرخ ارز

رئیس بانک مرکزی گفت: برنامه‌ای برای تثبیت نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار نداریم واین نرخ به مرور حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش می‌یابد.
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در مورد اقدامات بانک مرکزی دربخش پولی و مالی کشور بیان کرد: در حال حاضرموسسه غیرمجاز فعال در کشوروجود ندارد. فقط ۲درصد از سپرده گذاران این موسسات به تعداد تقریبا ۲۶ هزار نفر تعیین تکلیف نشده است که سرمایه بیش از۳۰۰ میلیون تومان داشته اند. وی افزود: با شناسایی کردن بیشتردارایی‌های این موسسات، کم کم این میزان سپرده گذاران نیز تعیین تکلیف خواهند شد. رئیس بانک مرکزی گفت: با اجرایی کردن طرح ضربتی سال قبل ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار نفر وام ۱۰ میلیونی ازدواج دریافت کردند و امسال نیز۲۰ هزار نفر موفق به دریافت وام ۱۵ میلیونی ازدواج شدند. سیف در مورد طرح بازآفرینی بافت های فرسوده عنوان کرد:این طرح باعث تحول اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. در این طرح دو برابر واحد‌های خراب شده، مسکن جدید ساخته خواهد شد. این مقام مسئول در مورد نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: نوسان نرخ ارز در ماه های قبل به دلیل مسائل غیر اقتصادی بوده است.
وی بیان کرد:بازار ارز به دلیل نبود کارت‌های بین المللی به وجه نقد ارز وابسته می باشد و تقاضا جهت تبدیل ارز دلیل دیگر ایجاد نوسان ارز است. وی گفت: امسال در روزهای ابتدایی تعطیلات عید به علت عملیات کاذب، نوسان شدیدی در بازار ارز ایجاد می شود که توجیه اقتصادی ندارد و این موضوع را بررسی و پیگیری خواهیم نمود.
سیف در مورد اجرای طرح ساماندهی بازار ارز گفت: سامانه نیما از زمان اجرا،جوابگوی بازار ارز بوده است فقط در بعضی موارد مشکل ایجاد شده است که آن هم کم کم از بین می رود.سیف افزود: تخصیص ارز از ۲۲ فروردین ماه تا امروز بیش از ۳ میلیارد دلار و تامین ارز در این مدت ۲ میلیارد دلار می باشد و وقفه‌ای در تجارت کشورانجام نشده است. سیف گفت: جهت مبارزه با پولشویی و فساد مالی باید هویت خریدار و فروشنده ارز مشخص گردد.
رئیس بانک مرکزی با اشاره به اینکه در کشور ما تقاضا جهت مسافرت خارجی زیاد است گفت: در مدل جدید ارزی موضوع تجارت خارجی حل شده است ولی موضوع تعیین تکلیف ارز مسافران و دانشجویان هنوز مشکلاتی دارد که آن هم کم کم تعیین تکلیفخواهد شد. سیف در مورد جذب ارز مازاد در دست مردم به بانک‌ها گفت: بانک مرکزی سپرده ارزی با سود ۳ و ۴ درصد را تضمین خواهد کرد و هر زمان که سپرده گذار تقاضا کرد معادل سپرده به وی ارز پرداخت خواهد کرد.
رئیس بانک مرکزی گفت: برنامه ای جهت تثبیت نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار نداریم واین نرخ به تدریج و متناسب با تفاوت تورم داخلی و خارجی کشور تقریبا بین ۵ تا ۶ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.سیف در مورد پیمان‌های پولی و مالی با دیگر کشور‌ها گفت: اولین ال سی در سوآپ ارزی با ترکیه چند روز قبل بازگشایی شده است وامیدواریم مدل موفقی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *