افزایش صادرات صنایع فلزی و کاهش واردات محصولات فولادی

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت :در 7 ماهه ابتدای امسال صادرات ۵ میلیون و ۷۸۹ هزار تن صنایع معدنی فلزی به خارج از کشور داشتیم.

میکاییل عظیمی‌، مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارتعنوان کرد : ارزش صادراتی تولیدات صنایع فلزی در 7ماهه امسال ۲.۵ میلیارد دلار می باشد که در مقایسه با سال گذشته (۲.۳ میلیارد دلار)، ۸ درصد رشد داشته است.

وی همچنین  تصریح کرد: دستیابی به بیش از ۴.۱ میلیارد دلار صادرات محصولات صنایع معدنی فلزی تا پایان امسال برنامه‌ریزی گردیده است که آمارها نشان دهنده جلوتر بودن از برنامه است.

این مقام مسئول همچنین افزود: طی این مدت صادرات شمش فولادی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹۵)، از نظر وزنی ۱۲۰ درصد و از نظر ارزشی ۱۱۶ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به محصولات فولادی،افزود: تا پایان مهر ماه امسال ۱۱ میلیون و ۳۱۵ هزار تن از این محصولات تولید گردیده است که در مقایسه با سال گذشته (۱۰ میلیون و ۲۸۵ هزار تن) ۱۰ درصد رشد را داشته است.

عظیمی گفت: در انواع شمش فولادی، تا پایان مهر ماه امسال ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن تولید انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار تن) ۱۴ درصد رشد را شاهد بودیم.

وی به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی طرح‌های مختلف زنجیره فولاد در دولت اشاره نمود، و همچنین به رشد تولید آهن اسفنجی در این جهت  دارد گفت :تولید این محصول ۱۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تن می باشد که در مقایسه با 7‌ماهه سال گذشته، ۱۹ درصد رشد داشته است.

کاهش ۳۳ درصدی واردات محصولات فولادی

مدیرکل دفتر صنایع معدنی فلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به واردات محصولات فولادی از جمله مفتول صنعتی، ورق در یخچال و…گفت: در هفت‌ماهه سال ۹۶، واردات انواع محصولات فلزی از نظر وزنی با کاهش ۳۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته روبه رو شد؛ یکی از دلایل اساسی تحقق این موضوع موظف کردن شرکت فولاد مبارکه به کاهش صادرات و تامین نیاز داخل بوده است.

عظیمی همچنین افزود: در این مدت واردات شمش فولادی (از نظر وزنی) کاهش ۸۳ درصدی و صادرات آن رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

وی گفت: مقصد بیشترصادرات شمش و محصولات مقاطع طویل به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، قطر، پاکستان و امارات متحده عربی و سایر کشورها می باشد ، همچنین مقاطع تخت به عراق، امارات، بلژیک، افغانستان، اسپانیا، ارمنستان ، عمان و سایر کشورها صادر شده است.

این مقام مسئول گفت: با توجه به حفظ استاندارد اسلب فولادی در کشور، در 7ماهه امسال قادر بودیم این محصول را به کشورهای هدف صادراتی مورد نظر صادر نماییم.

عظیمی همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در جهت حمایت از زنجیره فولاد در کشور و رفع موانع و مشکلات موجود، ابراز امیدواری نمود که در افق ۱۴۰۴ به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دست پیدا خواهیم کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *