افزایش حمایت وزارت صنعت ،معدن و تجارت از صنایع کوچک

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا رونق اقتصادی درتمامی واحدهای صنعتی پایدار گردد و واحدهای راکد صنعتی به چرخه تولید برگردند.
رضا رحمانی درمورد برنامه وزارت صنعت،معدن و توسعه جهت صنایع کوچک و متوسط برای سال آینده گفت: هم اکنون ۹۱ درصد ازصنایع موجود در کشور را صنایع کوچک تشکیل داده است که ۴۱ درصد از اشتغال فعال حیطه صنعت را در برگرفته است. تنها ۵ درصد از صنایع موجود کشور دردست صنایع متوسط می باشد که این بخش نیز ۲۱ درصد از سهم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.
وی درباره سهم ۵۳ درصدی اشتغال صنایع کوچک و متوسط گفت: ارتقاء و توسعه این بخش صنایع به دلیل توسعه صنایع بزرگ می باشد و این صنایع بزرگ اند که محرک صنایع کوچک می باشند که از نظر اشتغال و تعداد سهم بالایی را در اختیار دارند.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی ازبهترین راه‌های رونق صنایع کوچک و متوسط را حمایت از سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف تولیدی عنوان کرد و افزود: قبل از این، اقدامات موثری برای حمایت از این سرمایه گذاری‌ها در وزارت صنعت بخصوص صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و اقداماتی از این نوع انجام شده است ولی باید با راهکارهای جدید به دنبال سرمایه گذاری بیشتر دراین زمینه باشیم.
رحمانی گفت: طبق آمار،صنایع تولید کننده محصولات کانی غیرفلزی، صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، تولید محصولات فلزی فابریکی، تولید منسوجات و نیز تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی در شاخص سهم تعداد بنگاه‌های صنعتی با اشتغال بیش از ۱۰ نفر کارگر، بیش از ۶۰ درصد از تعداد بنگاه‌های کشور را در بر گرفته است.
وی با بیان اینکه باید توجه بیشتری به صنایع کوچک و متوسط شود گفت: صنایع کوچک با داشتن ۲۴ درصد سرمایه، ۴۱ درصد اشتغال ایجاد نموده است که نشان دهنده ی آن است که صنایع کوچک کارگربَر و صنایع بزرگ سرمایه بَر می باشند و به دلیل کمبود سرمایه و رشد منفی سرمایه گذاری در چند سال اخیر باید توجه بیشتری به سرمایه گذاری در صنایع کوچک و متوسط صورت گیرد.
معاون برنامه ریزی و توسعه وزیر صنعت، معدن و تجارت دربیان مشکلات صنایع کوچک و متوسط گفت : عواملی مانند وجود شرایط رکود اقتصادی در سال‌های گذشته، کاهش مصرف کالاهای تولیدی، عدم تامین مالی واحدها، وجود ظرفیت‌های خالی، عدم تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری و طولانی شدن بهره‌برداری از طرح‌ها و عدم توجیه اقتصادی آن‌ها، مشکلات مدیریتی و عدم شکل‌گیری فراگیر خوشه‌های صنعتی و تاثیرات این پارامترها بر واحدهای کوچک و متوسط از مشکلات مهم این بخش ها می باشد که باید با توان توان سعی در برطرف کردن این مشکلات انجام دهیم.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان افزود: در سال اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام تلاش خود را برای ایجاد رونق اقتصادی به کار میگیرد تا تمامی واحدهای صنعتی به تولید مشغول شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *