ارز مسافرتی فقط یک بار در سال پرداخت می‌شود

مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در باره ارز مسافرتی گفت: 1000 یورو برای یک بار در سال به کشور‌های دور و ۵۰۰ یورو برای یک سفر در سال برای کشور‌های نزدیک با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.
مهدی کسرایی پور گفت :با توجه به اینکه قاچاق ارز تراز تجاری کشور مثبت، ولی حساب سرمایه منفی است ،برنامه جدید ارزی دولت محدودیت منابع ارزی نمی باشد بلکه مدیریت بهینه در ارتباط منابع با مصارف است.
وی افزود: بانک‌ها قادرند سپرده‌های ارزی سپرده گذاران خود را برای یورو با نرخ سود 3 درصد و دلار با نرخ سود 4 درصد در سال در بانک مرکزی سپرده گذاری نمایند.
مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درمورد ارز مسافرتی چنین گفت: هزار یورو برای یک بار در سال به کشور‌های دور و ۵۰۰ یورو برای یک سفر در سال برای کشور‌های نزدیک با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان مد نظر می باشد.که تنها برای یک بار سفر می باشد.
وی درمورد اختصاص نیافتن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در مرز‌های زمینی گفت : این مسئله مربوط به امکانات مبادی خروجی کشور می باشد و در حال حاضر این ساز و کار کنترلی تنها در ۶ فرودگاه امکان پذیر است.
مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: در آینده برای مرز‌های زمینی و دریایی نیز تمهیداتی صورت میگیرد.
کسرایی پورهمچنین درباره ارز مربوط به فرصت‌های مطالعاتی نیز گفت: درخواست کنندگان باید مستندات خود را از وزارت علوم دریافت و به بانک عامل تحویل نمایند و بانک عامل نیز از بانک مرکزی ارز مورد نظر را دریافت کند.
وی درباره منبع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز طبق سیاست‌های جدید ارزی نیز بیان کرد:تا اطلاع ثانوی تنها دو نقش عمده صرافی‌ها برعهده دارند که یکی موضوع انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی می باشد.
مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: صرافی‌های مجاز در سامانه یکپارچه معاملات ارزی قرار دارند و ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را به طور حواله خریداری می نمایند.
کسرایی پور گفت: در حال حاضر بانک‌هایی که با نرخ سود بیش از 4 درصد ارز جذب می نمایند و نرخ سود بانک مرکزی نیز با توجه به نرخ‌های سود جهانی برای بانک‌ها جذاب می باشد.
وی گفت: در بند ۱۵ ابلاغیه هیئت وزیران در مورد کالا‌های اساسی و دارو3 هزار میلیارد تومان یارانه مد نظر قرار گرفته است که منابع آن از محل یکسان سازی نرخ ارز تامین می گردد.
مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: افرادی که جهت واردات کالا‌های اساسی برای دریافت ارز به بانک مراجعه می نمایند ارز را با نرخ ابلاغیه بانک مرکزی دریافت می‌کنند، ولی مابه التفاوت آن را نیز دریافت می کنند.
کسرایی پورتاکید کرد: واردات تمامی کالا‌های اساسی باید تنها از طریق شبکه بانکی صورت بگیرد.
کسرایی پورگفت: صادر کنندگان کالا‌های غیر نفتی طبق ابلاغیه جدید هیات دولت قادر هستند ارز خود را در سامانه نیما به فروش برسانند یا واردات نمایند یا بابت بدهی ارزی هزینه یا به مدت کوتاه سپرده گذاری نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *