اجبار گمرک برای تعیین منشا ارز جهت واردات کالا

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران با اشاره به قابلیت های راه اندازی پنجره واحد گمرک، از تعیین منشأ ارز تخصیص جهت واردات کالا اطلاع داد.

خانم فیروزه خیالی با بیان اینکه ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی و صادراتی باید مدیریت شود اظهار کرد:در حال حاضر ثبت اطلاعات در پنجره واحد به صورت برخط انجام میشود که از سال گذشته طراحی نرم افزار با همکاری بانک مرکزی آغاز شده است.

خیالی با بیان اینکه اهمیت ثبت اطلاعات منشا ارز از دستاوردهای این سامانه است افزود:قبل از این سامانه مدیریت ارز جهت ورود و خروج در مورد کالاها وجود نداشت و اسناد ارائه شده قابل پیگیری نبود .ولی در حال حاضر تبادل اطلاعات به تامین منشا ارز بستگی دارد و بعد از ورود کالا به بانک مرکزی اعلام خواهد شد و در زمان ترخیص،اطلاعات در اختیار بانک های مربوطه قرار گرفته می شودو تسویه تعهدات ارزی از طریق بانک های عامل انجام می پذیرد.
مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران مهم ترین هدف این فرایند را نظارت بر مدیریت ارز عنوان کرد و گفت:وقتی این ابزار در اختیار بانک باشد از ابتدا تا انتهای فرایند قابل نظارت است.

خیالی افزود:یکی از موارد مهم در این فرایند جلوگیری از پولشویی است و بانک مرکزی باید مطلع شود که ارز تخصیص یافته از چه منبعی تامین  شده است.که پنجره گمرک مستقیم به پنجره بانک مرکزی مرتبط میشود و ثبت فرم ها در بانک مرکزی به کاربر داده میشود.این در حالی است که قبلا تبادل اطلاعات به صورت اسناد کاغذی انجام میشد که دخل وتصرف در آن بسیار بود ولی با این تبادل الکترونیک از طریق پنجره واحد انتقال اطلاعات به صورت ارتباطات مستقیم که بر روی سامانه تجارت است صورت میگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *