اتاق بازرگانی استان ها مسئول رسیدگی به کارت های بازرگانی هستند

کارشناس بازرگانی گفت: اتاق های بازرگانی سراسرکشور مسئولیت شناسایی و تطبیق وضعیت متقاضی و مدارک آن را برعهده دارند که تایید نهایی آن توسط وزارت صنعت معدن و تجارت صورت میگیرد.
محمود دودانگه، عضو سابق اتاق بازرگانی درباره نحوه صدور کارت‌های بازرگانی گفت: ضوابطی در ماده 10 آیین نامه قانون صادرات و واردات وجود دارد برای افرادی که میخواهند فعالیت تجاری انجام دهند .که طبق همان قانون اتاق های بازرگانی سراسر کشور موظف به شناسایی و تطبیق وضعیت متقاضی و مدارک آن می باشد که تایید نهایی آن با وزارت صنعت ،معدن وتجارت می باشد.
این کارشناس مسائل بازرگانی به مشکلات دریافت کارت‌های بازرگانی برای افراد فاقد صلاحیت تجارت خارجی اشاره کرد و افزود: درحال حاضراشخاص حرفه‌ای از این کارت‌های صادر شده برای افراد فاقد صلاحیت استفاده می‌کنند و هیچ مسئولیتی برای آنها وجود ندارد بنابراین مالیات‌های سنگین و بدهی‌های گمرکی برای افرادی که قادربه پرداخت نیستند تعلق میگیرد که سرانجام دولت قادر نیست آنها را وصول کند.
وی از نحوه صدور فعلی کارت‌های بازرگانی انتقاد کرد و گفت: باید در شیوه صدور این کارت‌ها اصلاحاتی انجام شود و دوباره این کارت‌ها اعتبارسنجی شوند تا همه افرادی که در فرآیند واردات و صادرات فعالیت میکنند مسئولیت کارهای تجاری خود را پذیرا باشند
به عقیده دودانگه مشکلاتی که در حال حاضر برای این کارت ها وجود دارد به دلیل عملکرد اتاق بارزگانی است و همچنین گفت: مشکلات کارت‌های بازرگانی از شیوه صدور آنها توسط اتاق های بازرگانی استان ها می باشد و همچنین کم کاری هایی نیز از طرف سازمان های صنعت،معدن و تجارت استان ها نیز انجام می شود.
وی از طرح رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی جهت تمایز قائل شدن بین بازرگانان با سابقه و مبتدی استقبال کرد و گفت:باید بر عملکرد افراد مبتدی که صاحب کارت‌های بازرگانی می‌شوند نظارت بیشتری انجام شود زیرا شروع بسیاری از معضلات کارت های بازرگانی به خاطر این افراد تازه وارد می باشد.
عضو سابق اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگرسه جریان «زنجیره ورود کالا به کشور»، «اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی» و «جریان مالی تجارت» شفاف سازی شود دیگرشاهد فرار مالیاتی و قاچاقی نخواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *