کم رنگ شدن نقش دلار به عنوان ارز اصلی مبادلات

مدودف،نخست‌وزیر روسیه در کنفرانس دو جانبه مقامات چینی و روسی که برگزار شد گفت: نظام مالی بین‌المللی باید به سمت تعادل پیش برود و دیگر جایی برای دلار به عنوان ارز اصلی مبادلات وجود ندارد.

وی افزود: در این نظام متعادل روابط مالی باید براساس چند ارز و نیز روش‌های گوناگون مبادله گردد و هیچ ارزی نباید غالب بشود.

مدودف گفت: با وجود بزرگ بودن اقتصاد آمریکا ولی ممکن است این کشور در دوره های گوناگون با بحران روبه رو شود و این موضوع نباید به کل نظام مالی جهان لطمه وارد کند.
نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: به همین دلیل شکل‌گیری یک نظام مالی بین‌المللی متعادل به نفع همه کشورهاست.

بنابر صحبت های این مقام روس، روسیه نسبت به افزایش نقش یوآن چین در مبادلات جهانی بسیار خوشنود می باشد زیرا این ارز نماینده یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است.

در ماه می کشورهای ‌روسیه و چین یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک به ارزش ۶۸ میلیارد یوان معادل ۱۰ میلیارد دلار ایجاد نمودند.

این دو کشور تصمیم دارند تا توافقات دوجانبه سوآپ ارزی خود را طی ۳ سال دیگر عرضه نمایند.

در سال ۲۰۱۴ روسیه و چین توافق کردند تا ۳ سال دیگر ۲۵ میلیارد دلار سوآپ روبل و یوان داشته باشند. هدف چین گسترش استفاده از یوان در مبادلات بین‌المللی است.

هدف نخست‌وزیر روسیه با توجه به اینکه چین با پشت‌سرگذاشتن آمریکا به بزرگترین واردکننده نفت جهان تبدیل شده است این می باشد که می‌تواند تمایلات خود را در این ساختار از چین  الگو کند.
به نظر کارل وینبرگ کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه هایفرکوئنسی اکونومیکس :تقاضای نفت چین بسیار بیشتر از نفت آمریکا خواهد شد واحتمال دارد  پکن عربستان را مجبور کند تا نفت را به یوان به چین بفروشد و دیگر کشور‌ها نیز از این الگو پیروی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *