کاهش هزینه ترانزیت با پیمان عشق آباد

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با فعال شدن پیمان عشق آباد، هزینه‌های حمل و نقل و ترانزیت کالا در بین کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و عمان کاهش پیدا خواهد کرد.
آخوندی روز یکشنبه در اختتامیه نشست همکاری‌های ایران و ترکمنستان گفت: هدف اصلی ما برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی، کاهش هزینه‌های کشورهای عضو پیمان عشق آباد و افزایش ترانزیت در مسیر کریدور شمال – جنوب می باشد.
پیمان عشق آباد، توافق نامه‌ای در رابطه با حمل و نقل بین کشورهای عمان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان به منظور ایجاد یک کرویدور ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی است و برای تسهیل حمل و نقل کالا بین دو منطقه آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس می باشد که در سال 2011 میلادی کشورهای عضو آن را امضا کردند ؛ که هند هم به تازگی این پیمان را امضا نموده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اراده سیاسی که ایران و ترکمنستان دارند باعث رفع موانع موجود جهت توسعه همکاری‌ها می شود و رئیس جمهور ایران بارها گفته اند که ایران باید روابط خود را با ترکمنستان تقویت نماید..
وی افزود: در زمینه بانکی مذاکرات مطلوبی بین بانک توسعه صادرات ترکمنستان و بانک مرکزی ایران صورت گرفت و درزمینه انرژی هم دو کشور به توافق‌های خوبی رسیدند و مقرر شده معاوضه گازی (سوآپ) هم بین دو کشور از ترکمنستان عملیاتی گردد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه ترکمنستان به عنوان رئیس کمیسیون همکاری‌های مشترک ترکمنستان با ایران جهت توسعه تجارت و همکاری‌‌های صنعتی مذاکرات خوبی را با وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان انجام داده است ،گفت : قرار است در زمینه حمل ونقل هم دو کشور از شبکه ریلی ایجاد شده نهایت استفاده را بکنند.
آخوندی گفت: دو کشور می خواهند ترانزیت کالا را از کشورهای آسیای میانه از راه چین فعال نمایند تا هم هزینه ها کاهش پیدا کند و هم این مسیر کریدور شمال – جنوب در بین کشورهای منطقه بیشتر فعالیت کند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در زمینه تبادل برق و انرژی هم مذاکراتی انجام شد و قرار شد خط سوم تبادل برق بین ایران و ترکمنستان اجرایی گردد.
ارزش صادرات سال گذشته ایران به ترکمنستان 417 میلیون و 961 هزار و 456 دلار بوده است و در مقابل 12 میلیون و 772 هزار و 407 هزار دلار از این کشور واردات صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *