چین و ایران به تجارت خود ادامه می دهند

به گفته واشنگتن ‌پست، اتصال خطوط ریلی کشورها معمولاً تأثیراندکی بر مواضع اقتصادی کشورها می گذارد ولی اتصال شبکه ریلی چین به ایران که روز پنج‌شنبه اعلام شده متفاوت است.
بار ریلی که تقریبا 1150 تن دانه آفتاب‌گردان است گرچه از لحاظ بار چشم‌گیر نیست ولی مقصد آن که تهران پایتخت ایران است خیلی مهم می باشد.
مقامات چینی یک خط جدید بین چین و ایران به طور رسمی ایجاد کردند ودر خبرگزاری رسمی و دولتی شینهوای این کشور نیز اعلام شد.
مسیر این خط ریلی هنوز اعلام نشده ولی سرعت انتقال محموله نسبت به خطوط دریایی تقریبا 20 روز کاهش پیداکرده است.احتمالا محموله دانه‌های آفتاب‌گردان تا دو هفته دیگر به تهران خواهد رسید.
آمریکا از شرکت های خارجی فعال در ایران خواسته تا فعالیت خود را در ایران متوقف کنند ولی چین در حال گسترش فعالیت های خود در ایران است و به این خواسته امریکا توجهی ندارد.
خط ریلی که از طرف مقامات پکن صورت گرفت آخرین فعالیت چینی‌ها درگسترش مناسبات تجاری با ایران می باشد و چینی‌ها برنامه‌ای جهت عمل به خواسته های آمریکا ندارند.
وزارت امور خارجه چین اعلام نمود:تهران و پکن روابط اقتصادی و تجاری خود را درحد معمول حفظ می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین بیان کرد:‌ ما روابط شفاف و معمولی را با تهران براساس عدم نقض قوانین بین‌المللی داریم و آن را ادامه خواهیم داد.
وی افزود:‌ چین در حال حاضر با همان مشکلی مواجه است که متحدین آمریکا در اروپا با آن رو به رو هستند. حتی اگر دولت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا مخالفت نمایند ولی باز هم باید خواسته آمریکا را بپذیرند در غیر اینصورت با خطر جریمه شدن از سوی آمریکا مواجه هستند.البته مقامات اروپایی اعلام نمودند که اگر آمریکا قصد داشته باشد شرکت‌های اروپایی به علت تعامل تجاری با ایران جریمه نماید اروپا هم گزینه‌های محدودی جهت مقابل به آمریکا خواهد داشت که البته چین در این زمینه بسیار مقاوم‌تر می باشد.
سخنگوی امور وزارت خارجه چین درباره خروج شرکت های این کشور از ایران در صورت اعمال تحریم ها علیه ایران گفت:احتمال دارد پکن با این درخواست آمریکا مخالفت نماید و آن را نادیده بگیرد.
وی همچنین ادامه داد: دولت چین مخالف هرنوع اعمال تحریم یکجانبه توسط هر کشوری می باشد که طبق قوانین داخلی آن کشور باشد.
به عقیده بعضی از کارشناسان،شرکت‌های چینی قادر هستند به عنوان واسط بین ایران و شرکت‌های اروپایی که می‌خواهند با ایران همکاری کنند باشند ولی از نقض تحریم‌های آمریکا می‌ترسند.
کارلوس پاسکوال دیپلمات سابق آمریکایی درمصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت:‌ فروش نفت ایران از راه چین و روسیه می‌تواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

وی افزود: این مسیرهای انحرافی که روسیه و چین انجام میدهند نشان دهنده ی آن است که ایران قادر است راهی برای فروش تولیدات خود پیدا نماید. از زمان امضای برجام مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا 375 درصد رشد کرده است و شرکت‌های اروپایی سرمایه‌گذاری زیادی کردند که هرنوع تغییر در شرایط زیان هنگفتی را به آنها وارد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *