چین مواضع خود را در قبال سازمان تجارت جهانی اعلام کرد

شورای دولتی چین با انتشار بیانیه ای با عنوان «چین و سازمان تجارت جهانی» سیاست ها، راهبردها و مواضع پکن در قبال سازمان تجارت جهانی و همکاری و تعامل با آن را منتشر کرد.
چین در سال 2001 میلادی به این سازمان ملحق شد و می گوید: با آمریکا درگیر منازعات تجاری شده است و یکجانبه گرایی واشنگتن علیه تجارت با کشورهای دیگر ، «نقض مقررات سازمان تجارت جهانی» می باشد.
این بیانیه در شرایطی منتشر می شود که آمریکا قرار است در روزهای آینده 34 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین 25 درصد تعرفه اعمال کند.
در این بیانیه گفته شده است که چین طبق اصول و مقررات سازمان تجارت جهانی با این سازمان همکاری می کند وهمیشه به همه تعهداتش در قبال سازمان پایبند بوده است.
دراین بیانیه چین به عنوان یک کشور مسئول یاد شده است که از سامانه های چندجانبه تجاری حمایت کرده است و در چهار دهه قبل با اجرای سیاست اصلاحات، الگویی برای اقتصاد جهان می باشد.
در بیانیه عنوان شده است: چین از چارچوب سازمان تجارت جهانی جهت حل اختلافات حمایت خواهد کرد و بر بهبود نظام حراست از «حق مالکیت معنوی» تاکید دارد و در این مورد هر تلاشی خواهد کرد.
طبق این بیانیه، چین بعد از ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی،باعث شده است 30 درصد اقتصاد جهان رشد کند و چین یک نیروی محرکه مهم جهت کمک به احیا و رشد اقتصاد جهان محسوب می شود.
طبق این بیانیه چین تا سال 2017 میلادی، شریک مهم تجاری بیش از 120 کشور و منطقه جهان محسوب شده است.
طبق این بیانیه از سال 2001 تا 2017 ، میزان کل واردات خدمات چین از 39 میلیارد و 300 میلیون دلار به 467 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است که این رقم تقریبا 10 درصد میزان کل واردات خدمات در جهان می باشد.
براساس این بیانیه،رشد سالانه سرمایه‎گذاری مستقیم موسسات با سرمایه‎های خارجی در چین 6.9 درصد است.
دراین بیانیه آمده است: از زمانی که طرح کمربند و جاده تا پایان سال 2017 پیشنهاد شده است موسسات چینی در کشورهای واقع در این مسیر، 75 منطقه همکاری اقتصادی و تجاری تاسیس نمودند و همین موضوع باعث شده است که 220 هزار فرصت شغلی جدید در این کشورها به وجود بیاید.
حمایت چین از نظام تجارت چندجانبه در مقابل یکجانبه گرایی تجاری، همکاری به عنوان یک عضو مسئول و فعال با این سازمان، اجرای تعهدات نسبت به سازمان تجارت جهانی، بهبود ساختار اقتصاد بازار و بازشدن درها به روی تجارت با کشورهای دیگر از موضوعات این بیانیه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *