پول مجازی همچنان در رقابت با دلار

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:رایج کردن پول مجازی با مقررات جدید و بومی شده، یک فرصتی برای مقابله با دلار آمریکاست.

مرتضی موسو‌یان رییس مرکز توسعه  فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره بیت کوین عنوان کرد:بیت کوین پولی است که در فضای مجازی  معامله می‌شود، ‌این پول اعتباری، دارای رمز‌نگاری بسیار پیشرفته‌ای  است و  دارای شهرت جهانی می باشد.

وی افزود:بیت کوین این امکان رو به افراد در اقصی نقاط دنیا میدهد که با این پول مجازی به خرید کالا بپردازند یا از خدمتی بهره مند شوند.

موسویان با عنوان اینکه برخورد کشورها  با بیت کوین متفاوت  می باشد،افزود: بعضی کشورها استفاده از این پول مجازی را غیر قانونی اعلام نمودند و بعضی کشورها نیز قوانینی برای استفاده از آن در کشور خود وضع کرده‌اند.البته کشوری مثل روسیه هم برای مقابله با بیت کوین یک پول مجازی برای خود تعیین کرده است.

رییس مرکز توسعه اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:بیت کوین یا همان پول مجازی برای فضای مجازی که هر‌کسی در هر مکان و زمانی انتظار دریافت هر نوع سر‌ویسی را دارد، ‌مناسب  می باشد بنابراین این پول  مناسب اهداف فضای مجازی  است و  می تواند برای کسانی باشد مفید باشد که در مبادله های مالی خود مرز‌های جغرافیایی و زمان را معتبر نمی دانند.

موسویان افزود: به زودی باید پذیرای فراگیری ، بیت کوین یا چیزی شبیه بیت کوین  در فضای مجازی را باشیم.

وی با بیان اینکه ارزشی که در حال حاضر برای هر بیت کوین درنظرگرفته شده است رقمی معادل 1 میلیون 700 هزار تومان است،گفت:در حال حاضر بعضی از صرافی‌های کشور در حال تبدیل ریال و یا تومان به بیت کوین و برعکس  آن می باشند.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد:بیت کوین، امکان کسب درآمد از فضای سایبری را برای علاقمندان و فعالان در این زمینه فراهم می نماید؛ بصورتی که این افراد می‌توانند با دریافت درآمد خود به بیت کوین آن را تبدیل به ارز‌های مختلف در جهان نموده و از آن استفاده کنند.

 علت مقابله کشورها با بیت کوین چیست؟

موسویان گفت:پس از جنگ جهانی دوم آمریکا بدلیل خسارت محدود وارد شده، دارای موقعیت بسیار خوبی دربین کشورها شد. بعد از تام شدن جنگ و جمع شدن تمامی اقتصاددانان در شهری به نام یورشای‌، آمریکا اعلام نمود که باید پشتوانه پول ملی کشورهای دیگر دلار شود این تصمیم زمانی گرفته شد که قبل از آن ،طلا و جواهر پشتوانه پول ملی کشور‌ها بود.

وی افزود: شرط آمریکا برای کمک به اروپا برای باز‌سازی این کشور تغییر پشتوانه پول ملی این کشور به دلار بود. به این صورت  با شروع بکارآمریکا به چاپ دلار؛ ارزش این پول افزایش یافت و همزمان ارزش پول ملی دیگر کشورها  کم کم کاهش پیدا کرد.طوری که  در جنگ ویتنام بازرگان‌های فرانسوی و آلمانی ضرر بسیاری در این زمینه متحمل شدند.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اکنون پولی آمده که با بانک مرکزی هیچ صحبتی نمی‌کند و مقدارش برای این نظام مالی مشخص نشده است.

موسویان با بیان اینکه  این پول از فرمول‌های اقتصاد کلاسیک تبعیت ندارد ،گفت:فرمول‌های اقتصاد کلاسیک بر جریان بودن پول نقد و تاثیر‌ش در اقتصاد تاکید دارد و کاهش و یا افزایش آن را در اقتصاد موثر می باشد. ولی  ورود پول دیگری مانند بیت کوین که هیچ ارتباطی با بانک مرکزی و هیچ رابطه‌ای با پشتوانه پول ملی کشورها ندارد ،می‌تواند برای کشورها مخرب باشد؛به همین جهت کشورها با آن مخالف هستند.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بیت کوین باید مقررات گذاری گردد ،افزود: پس از این موضوع می توانیم از آن در شرایطی که اکنون هستیم یعنی در شرایط تحریم‌ها به بهترین شکل بهره مندگردیم. به عبارتی رایج شدن این پول با مقررات جدید، یک حُسن و فرصتی  جهت مقابله با سلطه آمریکا است که از لحاظ اقتصادی بر کشورهای درحال توسعه اعمال می شود.

موسویان افزود:به هرحال باید رویکرد نگاهمان به  بیت کوین فرصت تلقی شود. یعنی با مقررات گذاری جدید، آن را در چهار‌چوب قانون آورده و از آن بهره‌مند شویم.

 آیا با اعمال مقررات گذاری،امکان تضمین برای حفظ پول در این فضای مجازی هست؟

موسویان گفت: روند جدید، روندی است که بیت کوین به عنوان پول مجازی هنوز رگو‌له نشده است و روند قدیم ،ضرر متحمل شده به کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته بجز آمریکا برای استفاده از دلار می باشد؛ یعنی در روند قدیم سُلطه یک ارز به نام دلار بر پول رایج کشورهای دیگر همچنان ادامه خواهد داشت.

موسویان افزود:با در نظر گرفتن موارد بالا باید اعلام نمود که برای فضای مجازی بی مکان و بی ز‌مان، یک پول غیر وابسته به یک کشور و بانک مرکزی نیاز می باشد، بنابراین مجبور به تعریف  یک پول برای خود در این فضا و بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: پس بهتر است  هرچه زودتر به فکر مقررات گذاری باشیم و از این پولی که به هر حال با گذشت زمان حا‌کمیتش را بر همگان ثابت خواهد شد، استفاده نماییم.

وی درپایان با عنوان اینکه امکان فرار برای استفاده نکردن از این پول مجازی وجود نخواهد داشت ،گفت: برای نحوه مقررات گذاری، متخصصان بانک مرکزی و کارشناسان نظام پولی باید دورهم جمع شده و راهی برای کنترل آن پیدا نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *