نوبخت: رشد میل تبدیل ریال به دلار مشکل فعلی کشور است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مشکل فعلی را«افزایش اشتیاق و گرایش برای تبدیل موجودی ریال به ارز»عنوان کرد و گفت: منابع ارزی بیشتراز مصارف کشور می باشد.

نوبخت گفت: درآمدها و دریافت های ارزی کشور 94 میلیارد دلاراست و مصارف کشور که بیشتر آن نیز واردات می باشد از 48 میلیارد دلار تا 50 میلیارد دلار بالاتر نرفته است.
وی افزود: منابع ما از راه فروش نفت تقریبا 52 میلیارد دلارمی باشد. و حدود 45 میلیارد دلارهم صادرات غیرنفتی داریم.
نوبخت گفت: بیشترصادرات غیرنفتی پتروشیمی و فولاد و بخش دیگری از خرده صادرات است و به 80 درصد و 20 درصد تقسیم می شود.
وی افزود: اگر 20 میلیارد دلار واردات خدمات،به مصارف کشور افزوده شود مصرف کشور از 75 میلیارد دلار بیشتر نخواهد شد.
نوبخت گفت:مشکلی که در حال حاضر وجود دارد اشتیاق مردم برای تبدیل موجودی ریال خود به ارز است.
نوبخت عنوان کرد: ماقادر هستیم به کالاها و خدمات ارز دهیم ولی این امکان مقدور نیست که ویلا، خانه و سرمایه خارج کشور را هم تامین کنیم ولی به هر دلیلی مثل وجود نقدینگی، تلاش می کنند ریال را به دلار تبدیل کنند که برای این درخواست ها، دلار نداریم.
نوبخت گفت:امسال بیش از7 میلیون قطعه سکه واگذار شد ولی کشور هم تا حدی میتواند برای این تقاضاها پاسخگو باشد و اگر قرار باشد ریال به سکه تبدیل شود امکانپذیر نخواهد بود.
تا این زمان منابع کشور جهت تامین نیازهای اساسی و ضروری پاسخگوبوده است ولی اگرقرار باشد همه به دنبال خرید سکه، طلا باشند منابع کشور نمیتواند پاسخگو باشد.
نوبخت پرسید: آیا انصاف است عده‌ای کالاها را با ارز 4200 تومانی وارد نمایند ولی کالاها را با قیمت ارز آزاد که بیشتر از 4200 تومان است بفروشند؟
با اینکه تعداد اینگونه افراد کم می باشد ولی از دستگاه‌های نظارتی می خواهیم که قاطعانه از مردم حمایت کنند و در کنار مردم باشند.
وی همچنین از مردم خواست تا درکنار دولت باشند و به مردم هشدار داد به خاطرافزایش قیمت ارز در بازارهای غیررسمی و غیرقانونی گرفتار نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *