میزان واردات و صادرات دارو از ایران

وزیر بهداشت به عدم موفقیت ایران در صادرات دارو اشاره کرد و افزود:برای بهتر شدن اوضاع صادرات دارو باید صنعت دارو را به بخش خصوصی واگذار کرد.سید حسن هاشمی در جلسه ای در اتاق بازرگانی در جمع فعالان اقتصادی گفت:عملکرد دانشکاه آزاد در زمینه سلامت تا امروز خوب می باشد ولی آنچه که در گذشته انجام شده است مناسب نمی باشد.
همچنین وی افزود:حدود 5 سال قبل که وارد وزارت بهداشت شدیم تلاش کردیم که اقدامات موثر و اثر بخشی در این حوزه انجام دهیم و در حال حاضر دانشگاه آزاد می تواند باعث توسعه آموزش عالی در بخش سلامت شود و شریک مناسبی برای وزارت بهداشت باشد
وزیر بهداشت عنوان کرد:باید دانشگاه های آزاد استانداردها را رعایت کنند و اگر این موضوع رعایت نشود مجوز به آنها تعلق نمیگیرد و همچنین مراکز آنها نیز تعطیل می شود.ولی در حال حاضر دانشگاه ها عملکرد خوبی دارند و از آنها حمایت می شود.
هاشمی درباره ی بودجه سلامت افزود:تصمیماتی در کمیسیون تلفیق گرفته شده است و لایحه دولت در این زمینه مناسب می باشد و ما نیز به عنوان بخشی از دولت از این لایحه حمایت می کنیم.
هاشمی افزود:باید بخش هایی که به آموزش عالی آسیب وارد می کنند را مدنظر قرار داد چرا که در طولانی مدت به نفع جامعه نیست و به جامعه آسیب وارد می کند.
وزیر بهداشت عنوان کرد:در کمیسیون تلفیق تغییراتی در موضوعاتی مانند حقوق بازنشتگی و وضع مالیات انجام شد که اگر این موضوعات به دانشگاه ها تسری پیدا کند به ضرر مردم می باشد.
هاشمی در مورد واردات و صادرات دارو به کشور گفت:سالانه یک میلیارد دلار دارو وارد می شود که کمتر از 5 درصد اقلام دارویی می باشد و 50 درصد نیز مواد اولیه دارو وارد کشور می شود که این 5 درصد دارو جز داروهای بسیار گران است که در حال حاضر 13 قلم از 20 قلم این داروها خوشبختانه در کشور تولید می شود.
هاشمی گفت:میزان صادرات اصلا خوب نیست و نمی شود رقم آن را اعلام نمود که متاسفانه در زمینه صادرات دارو موفق عمل نکردیم با اینکه داروهای صادراتی دارای کیفیت مناسب می باشند ولی میزان صادرات آن اندک است.
وزیر بهداشت معتقد است که صنعت دارو باید از اختیار بخش های دولتی و شبه دولتی مانند تامین اجتماعی خارج شود و به بخش های خصوصی واگذار شود تا کیفیت داروها افزایش پیدا کند تا بتوان دارو و تجهیزات آن را بیشتر صادر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *