مزیت تعرفه ترجیحی برای رقابت در بازارهای صادراتی

رییس کنفدراسیون صادرات با مطرح نمودن اینکه مسائل سیاسی مانع ازپیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی می شود گفت:باید تا هنگامی که به این سازمان محلق شویم، خلا حضور دربازارهای صادراتی را با منعقد کردن تعرفه‌های ترجیحی پر نماییم.

محمد لاهوتی در جلسه هم اندیشی تشکل های صادراتی حوزه صنایع غذایی با مسئولان وزارت جهاد و صنعت گفت: کشور افغانستان سال گذشته به سازمان جهانی تجارت پیوسته و تعرفه های خود را متعادل با تعرفه های جهانی تغییر داده است. که همین موضوع باعث مشکلاتی در صادرات شده است زیرا تعرفه های افغانستان برای واردات کالاهای ایرانی و ترک فرق کرده است.لاهوتی  ایران را بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت توصیف نمود و عنوان کرد: کشوری مانند چین زمانی که عضو سازمان جهانی تجارت نبود، این موضوع  را با انعقاد تعرفه های تجریحی حل نمود و میزان حجم تجارت خود را تعدیل کرد پس تا زمانی که  بازارها به روی کالاهای ایرانی بسته نشده باید این مشکلات را حل کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: در بازارهایی که کالاهای ایرانی  وجود دارد، متاسفانه رقبا به آسانی بعضی از محصولات را کنار می‌زنند که این ضعف دیپلماسی و عدم وجود رایزنان قوی در بازارهای هدف را نشان می دهد که باید برای آن راه حلی ارائه کرد. لاهوتی گفت:برای  واردات نیز زمانی که موضوع تولید صادرات محور به عنوان اولویت مطرح باشد، ورود موقت حتما راهگشا می باشد.

رییس کنفدراسیون صادرات یکی از مشکلات تجارت خارجی کشور، بالا و پایین کردن تعرفه ها ست و افزود: صادرکنندگان و واردکنندگان انتظار دارند که در کتاب مقررات واردات و صادرات ،حداقل تا یکسال، هیچگون تغییر تعرفه ای ایجاد نشود در صورتی که این چنین نیست و این تصمیمات باید لحاظ شود.

وی به رویکرد جدید وزارت جهاد کشاورزی در حوزه رفع موانع تولید صادرات محور اشاره کرد و گفت: وزیر جهاد در شروع دولت دوازدهم کارگروهی را تشکیل نمود و اعضایی را برای آن انتخاب کرد تا موانع صادراتی را در زمینه کشاورزی برطرف کنند تا صادرات در این  بخش افزایش پیدا کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت : تا این زمان چندین جلسه از این کارگروه برگزار شده و انتظار میرود بتوان با برگزاری این جلسات، در پایان سال ۹۶ و شروع سال ۹۷، خروجی و عملکرد مثبت را مشاهده نمود.

وی درباره  ورود موقت نیز گفت: جلساتی با گمرک برای ورود موقت انجام شده، ولی هنوز مشکلات وجود دارد؛ این در صورتی که در گذشته، صندوق ضمانت صادرات اعلام آمادگی کرده که به مشتریان خود، تضمین لازم را برای ورود موقت کالا جهت ارائه به گمرک بدهد اما متاسفانه گمرک موافقت نکرد.

لاهوتی افزود در گذشته، شرکت های بیمه خصوصی این ضمانت را صادر می‌کردند،ولی  به دلایل اختلاف گمرک با یکی از شرکت های بیمه، دیگر به طور کل تضمین شرکت های بیمه در حال حاضر از طرف گمرک پذیرفته نمی شود و تا زمانی که شرایط تضمین مشخص نشود و کارآسان نشود، همچنان مشکلات وجود خواهند داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *