محدودترشدن واردات خودرو

برخلاف اعتراضاتی که واردکنندگان خودرو به ممنوعیت‌های ثبت سفارش خودرو کردند، آن‌طور که مسئولان بیان کرده‌اند شرایط واردات خودرو خارجی باز هم سخت‌تر می گردد.

روز یکشنبه دو اظهار نظر جداگانه جهت واردات خودرو انجام گردید. در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت جلوگیری و محدود کردن واردات خودروهای لوکس را منوط به موافقت دولت دانست،رئیس سازمان توسعه تجارت از کاهش اعتبار سفارش‌های ثبت شده در حیطه خودرو خبر داد وافزود: «این مهلت از شش ماه به سه ماه کاهش پیدا کرده است.» ثبت سفارش و واردات خودرو خارجی به ایران در ماه‌های اخیر با مسائلی رو‌به‌رو شده است.  مسئولان عالیرتبه به جلوگیری از ورود کالا‌های لوکس به کشور تاکید میکنند. هر چند همیشه بر این مساله تاکید شده است، ولی در دولت‌های نهم و دهم بر خلاف  تحریم‌های شدید شاهد ورود کالا‌های لوکس از غذای سگ گرفته تا اسب و خودرو‌های لوکس بودیم. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد میزان واردات کالا‌های لوکس کاهش یابد و در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شد. از جمله موارد حاشیه‌ساز واردات خودرو‌های لوکس بود که در ماه‌های اخیر جنجال‌های زیادی به وجود آورده است. به رغم اعتراض به ممنوعیت‌های اعمال‌شده مسئولان همچنان بر سیاست‌های محدود‌کننده پافشاری می‌کنند.

محدود‌کردن واردات خودرو‌های لوکس

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: جلوگیری از ورود و محدود کردن واردات خودروهای لوکس که حضور آنها در شرایط فعلی ضروری نیست،در صورت موافقت دولت به اجرا در می‌آید. به گزارش خانه ملت، محمد شریعتمداری درباره تداوم بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ جدید تعرفه‌های واردات خودرو و همچنین نرخ API آنچه از فعالیت واردات قطعات یدکی منفصله خودرو است که در داخل ساخته می شود ، جهت  ایجاد رقبت بیشتر برای تولید در داخل کشور تقدیم هیات دولت می شود.او با بیان اینکه جلوگیری از ورود و محدود کردن واردات خودروهای لوکس که حضور آنها در شرایط کنونی ضروری نمی باشد در صورت موافقت دولت به اجرا در می‌آید، گفت: در شش‌ماهه اول سال جاری طبق سال گذشته واردات خودرو انجام گرفته است.شریعتمداری با تاکید بر اینکه میزان خودروهای وارداتی در کشور در شرایط فعلی به‌میزان کافی موجود است، خاطرنشان کرد: اگر دولت تصمیم جدیدی در زمینه واردات خودرو داشته باشد به آن عمل می نماییم.

زمان ثبت سفارش کاهش می یابد

همزمان رئیس سازمان توسعه تجارت از کاهش اعتبار سفارش‌های ثبت شده در زمینه خودرو خبر داد وافزود: این مهلت از شش ماه به سه ماه تغییر یافته است. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: در هشت‌ماهه سال جاری۵۴‌هزار خودرو به کشور وارد گردیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۲۶‌درصد یعنی ۹۰۰۰ خودرو افزایش داشته است. او همچنین گفت: ارزش این خودروها رقمی تقریبا یک‌میلیارد و ۴۶۰‌میلیون دلار است، ولی در سال گذشته ارزش خودروهای وارداتی در هشت‌ماهه ابتدایی یک‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلارمی باشد. خسروتاج افزود: اگر قطعات خودرو را نیز محاسبه نماییم در طول سال حدود سه‌میلیارد دلار بابت واردات هزینه می گردد که این میزان در واردات ۴۰ میلیاردی کشور رقم بالایی  می باشد و با سیاست‌های ما فاصله دارد. بنابراین لازم است حتما در این حوزه تجدیدنظر انجام شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *