صادرات 22 میلیارد دلاری از مناطق آزاد

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: مناطق آزاد ۱۳ میلیون گردشگر داشته است و به همین دلیل نقش مهمی در صادرات غیرنفتی ایفا کرده است و بیش از ۲۲ میلیارد دلار صادرات در سال قبل از این مناطق به دیگر کشورها صورت گرفته است.
تفاهمنامه همکاری مرکز آمار ایران و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور روز گذشته در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور امضاگردید. در این مراسم رئیس مرکز آمار ایران و مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه حضور داشتند و قرار بر این شد که از این به بعد مرکز آمار ایران طبق قانون ششم توسعه، متولی اصلی و رسمی برای انتشار آمارهای متعدد در مناطق آزاد سراسر کشور باشد.
دراین مراسم،رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه اقتصادی کشور گفت: این مناطق با دارا بودن ۱۳ میلیون گردشگر نقش مهمی در صادرات غیرنفتی داشتند و بالغ بر ۲۲ میلیارد دلار صادرات در سال گذشته از این مناطق به دیگر کشورها صورت گرفته است.
محمدباقر نوبخت بیان کرد:قبل از این، مرکز آمار در گزارش‌های آماری خود از آمار و عملکرد مناطق ویژه اقتصادی در مورد اشتغال، تورم و رشد اقتصادی آمار جداگانه ای منتشر نمی کرد ولی در حال حاضر با همکاری متقابل دو دستگاه، کلیه اتفاق های مالی و اقتصادی این مناطق برای توسعه اقتصادی در اختیار مرکز آمار ایران قرار خواهد گرفت و مرکز آمار این اطلاعات را برای مناطق آزاد کشور بروز رسانی خواهد کرد.
وی عنوان کرد:این اطلاعات برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیار مهم می باشد زیرا آنها نیاز به اطلاعات بطور مستند و رسمی خواهند داشت. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به تولید حجم انبوهی از این آمار و اطلاعات در مناطق آزاد گفت: به دلیل سیاست های کلان اقتصادی کشور مانند قانون اقتصاد مقاومتی، خود را موظف میدانیم که همکاری نماییم وامیدواریم با این تفاهم نامه همکاری خوبی بین مناطق آزاد و مرکز آمار ایران انجام شود.
وی گفت:در سال ۹۶ بالغ بر ۲۸۰ هزار نفر به عنوان شاغل در مناطق آزاد فعالیت کردند که در مقایسه با سال ۹۵، ۶ درصد افزایش جمعیت داشته است و این درحالی است که جمعیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کمتر از 1 میلیون نفر می باشد.
وی درباره ی مصوبات مجلس شورای اسلامی و رسمی بودن آمارهای مرکز آمار ایران گفت: این آمار قابلیت استناد در مجامع جهانی و بین المللی را دارا می باشد. پارسا افزود: آمار موجود تا این لحظه از طرف مناطق آزاد تهیه و تنظیم شده است ولی از این به بعد ، مرکز آمار ایران مسئول تولید آمار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *