صادرات کشور 21 درصد رشد داشته است

نوبخت در مورد اینکه تدابیر لازم جهت مقابله با تحریم های نفتی در نظر گرفته شده است، گفت: صادرات کشور در 3 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.
محمدباقر نوبخت گفت: از سال قبل موضوع تحریم‌های احتمالی مطرح گردید و برای روبرو شدن با این شرایط احتمالی، بودجه‌ای در کنار بودجه 386 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.
سخنگوی دولت افزود: اگر تحریم‌های نفتی به طور جدی عملی شود و صادرات نفت کم شود، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می شود تا اگر منابع مالی کم شود اولویت بندی لحاظ شود ولی همچنان سعی ما بر این است که به صادرات لطمه ای وارد نشود و یا اینکه میزان صادرات خیلی کم نشود.
نوبخت عنوان کرد: به همین جهت برای دستگاه ها و وزارتخانه ها برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده،که حتی اگر اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم‌هایی انجام دهند، تدابیرلازم جهت مقابله با آسیب های احتمالی در نظر گرفته شده است.
نوبخت ادامه داد: در ابن 3 ماه ابتدایی،پیش بینی ما فروش روزانه 2 میلیون و 410 هزار بشکه نفت بود که خوشبختانه حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت به فروش رفت و برای هر بشکه قیمت 55 دلاری پیش بینی کرده بودیم که خوشبختانه هر بشکه نفت با قیمتی حدود 65 دلار فروخته شد و دولت کلیه پرداخت های جاری خود را انجام داد و همچنین دولت علاوه بر پرداخت اضافه حقوق های سنواتی به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان هم رسیدگی کرد.
نوبخت ادامه داد:دراین 3 ماهه اول سال حدود 193 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد، امسال حدود 22 هزار و 830 میلیارد تومان منابع برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده و تا سوم تیرماه هم حدود 11 میلیارد و 600 میلیون دلار جهت واردات با ارزهای 4200 تومانی و 3800 تومانی پرداخت شد.
نوبخت گفت: مقدارصادرات تقریبا حدود 11 میلیارد دلار در 3 ماهه اول بوده که نسبت به سال قبل 21 درصد رشد داشته است.
نوبخت تصریح کرد: هنوز تحریم‌ها صورت نگرفته ولی تحولات سیاسی و تهدید به تحریم ها، انتظارات تورمی به وجود آورده است و میزان حجم تقاضا برای خرید ارز و سکه طلا بالا رفت.ما برای واردات کالاهای اساسی ارز با نرخ 4200 تخصیص خواهیم داد ولی اگر قرار باشد همه ی مردم ریال خود را به دلار تبدیل کنند قطعا بانک مرکزی نمیتواند پاسخگوی این حجم از تقاضا باشد.
نوبخت افزود: اینکه کالاهای وارداتی با ارز 4200 تومانی یا 3800 تومانی وارد کشور شود ولی این کالاها با قیمت غیررسمی فروخته شوند مردم را تحت فشار قرار می دهد.و درخواست ما از مردم این است که نسبت به پول ملی خود عرق داشته باشند و از آن حمایت کنند زیرا دولت به تنهایی نمی تواند باعث ثبات بخشی شود و به تلاش های مردم و کسبه نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *