صادرات زعفران ایرانی 46 درصد رشد داشته است

نایب رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: طبق آمار 8 ماهه گمرک ۱۱۸ تن زعفران به ۴۷ کشور دنیا صادر گردید.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران، از ثابت بودن قیمت زعفران در یک ماه اخیر در بازار خبر داد وافزود: در حال حاضر پایین ترین قیمت هر کیلو طلای سرخ ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و بالاترین آن ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می باشد.

میری با اشاره به اینکه قیمت زعفران بستگی به عرضه و تقاضا دارد، افزود:با توجه به تعطیلات سال نو میلادی در بازارهای اروپایی، نمیتوان قیمت زعفران را در روزهای آینده پیش‌بینی کرد.

میری به آخرین وضعیت صادرات زعفران اشاره کرد و افزود: طبق آمار 8 ماهه گمرک ۱۱۸ تن زعفران به ۴۷ کشور دنیا صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۴۶ درصدی داشته است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با پیش‌بینی وضعیت صادرات زعفران در ماه‌های آینده، گفت: با توجه به ثابت بودن قیمت زعفران در بازار انتظار میرود که روند رشد صادراتی در بازار ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد خرید توافقی زعفران قابل قبول نمی باشد ،افزود: با وجود خرید توافقی زعفران از آغاز فصل برداشت توسط سازمان تعاون روستایی، تغییری در بازار ایجاد نشد، زیرا برای حمایت از تولیدکنندگان باید انواع مختلف زعفران از کشاورزان خریداری شود درصورتی که دولت فقط زعفران‌های سرگل، پوشال و نگین را از زعفران کاران می خرد.

میری بیان کرد: کشاورزان با بوروکراسی اداری آشنا نیستند وهمین موضوع باعث میشود که کشاورزان  بعد از تحویل محصول برای دریافت نقدینگی جهت تامین معیشت خود اقدام به فروش زعفران خود با نرخ‌های کمتر از تعاون روستایی به دلالان شوند.

میری افزود که اجرای طرح خرید توافقی توسط تشکل‌ها و پرداخت لحظه ای وجه زعفران به کشاورزان عملکرد مثبتی در بازار به همراه  دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *