شاید بدنه مناطق آزاد ناقص باشد ولی مفسد نیست

دبیر شورای عالی مناطق آزاد در واکنش به اظهارات نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی یک فرضیه از همان ابتدا شکل گیری پایه ای نادرست داشته باشد تمام تحلیل ها و نتایج آن نیز نادرست می شود.

مرتضی بانک گفت: مناطق آزاد آفت و مفسده نیستند ودر توسعه اقتصادی کشور نیز اهمیت بسیاری دارند همچنین حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، توسعه صادرات کالای تولیدی و صادرات مجدد، جذب سرمایه گذاری خارجی، حمایت از فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور، پیروی از سیاست های اقتصاد مقاومتی، توسعه زیرساخت ها و فعالیت های عمرانی از اهداف مهم و برنامه های اولویت دار مناطق آزاد کشور می باشد.

وی در ادامه  افزود: از صاحبنظران، مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس خواهشمندیم تحت تاثیر فضاهای تبلیغاتی درباره مناطق آزاد که غیر مستند هستند قرار نگیرند تا اطلاع رسانی دقیق به آنها و مردم انجام شود  و اقدامات ارزشمندتری را در مناطق آزاد کشور انجام دهیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: حتما نواقصی در بدنه و فعالیت های مناطق آزاد در کشور وجود دارد ولی بعضی فضاسازی ها و تبلیغات منفی درباره عملکرد این مناطق اشتباه و به دور از انصاف است.

وی گفت: امکانات و بودجه های کلان در اختیاربعضی رسانه ها قرار دارد که به جای دادن امید به مردم، نا امیدی را افزایش می دهد و بعضی سخنان و اظهار نظرها درمورد مناطق آزاد در این رسانه ها واقعبت ندارد.

علی اکبر کریمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مناطق آزاد گفته بود: فلسفه تاسیس مناطق آزاد، ایجاد مکانهایی با برخورداری از معافیت های حقوقی و مالیاتی برای توسعه تولید و صادرات بوده است. ولی در حال حاضر نه تنها تولید و صادرات قابل قبولی در این مناطق نداشته ایم، بلکه فقط به مکانی برای واردات تبدیل شده است.

وی افزود: مناطق آزاد باید بستری برای تسهیل رشد اقتصادی در نظام تجاری و در سطح منطقه ای و جهانی باشند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در قالب تبصره 19 و 20 برنامه توسعه در سال 70 و 71 و 72 مناطق آزاد قشم، کیش و چابهار و ماکو در سال 89 تاسیس گردید و سرمایه گذاران خارجی توانستند بدون هیچ قید و بند سرمایه گذاری، تولیدات خود را صادر نمایند و با دریافت تسهیلات قانونی و نیروی کار، عملکرد چند دهه ای در این مناطق آزاد داشته باشند.
او گفت: گرچه این مناطق نقش مثبتی داشتند؛ ولی انحراف زیادی هم در برداشتند.

کریمی گفت: مناطق آزاد به یک آفت بزرگ تبدیل شده است و به جای تامین زیر ساخت ها یک زمین بکر را مصوب نموده و در اختیار این مناطق آزاد قرار گرفته است. آفت این منطقه این می باشد که از ابتدا هدف انها تامین عوارض بوده است و همیشه واردات بر صادرات برتری دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *