سیاست‌های وارداتی باید بازنگری شود

اصلاح رابطه دولت و ملت ،اصلاح بنیادهای اندیشه‌ای، بازگرداندن اعتماد به تولیدکنندگان ، بازنگری در سیاست‌های وارداتی، و حل مشکل سرمایه‌گذاری‌های مولد، محورهای اصلی توصیه‌های فرشاد مومنی جهت اصلاح ساختاراقتصادی در شرایط کنونی کشور می باشد.
فرشاد مومنی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران درباره وضعیت اقتصاد کشور، بیان کرد:تمامی ارزها مخصوصا ارزهایی که برای کشور به دست می آید بزرگ‌ترین دارایی راهبردی ملی کشور می باشد و متخصصان برای تخصیص هر واحد از آنها باید تصمیم بگیرند. در سیاست‌های وارداتی کشور بازنگری باید صورت بگیرد، زیرا بسیاری از اقلام غیرضروری وارداتی توسط دولت ارز می‌گیرند. و دولت هم باید در تخصیص‌های ریالی خود تجدیدنظر نماید.
این اقتصاددان افزود: انتظاراتی که ما از اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها داریم باید توان آنها را هم مدنظر قرار دهیم. مومنی با انتقاد از نهادگرایان بازاری در داخل کشور و اینکه هیچ موضوعی داخل کشور شفاف نیست افزود: همیشه عادلانه‌بودن شرایط رقابت یک رکن اساسی برای بازار محسوب می شود این در حالی است که بازارگرایان داخلی هیچ صحبتی در مورد آن نمی کنند. وحقوق مالکیت از جمله مباحثی می باشد که بین بازارگرایان حقیقی جایگاه ویژه‌ای دارد که متاسفانه بازارگرایان داخلی به این مسائل بی‌توجه می باشند و آنها بدون در نظر گرفتن این پیش‌فرض‌های اساسی یک نسخه کلی درباره بازار آزاد را در اقتصاد کشور اعمال می کنند و هنگامی که نتایج کار آنها نامناسب شد، آن را قبول ندارند ومربوط به اجرای ناقص توصیه‌های خودمی دانند.
همچنین این اقتصاددان از واردات کالاهای لوکس انتقاد کرد و افزود: در دورانی که شدیدترین محدودیت‌ها برای عرصه‌های تولیدی کشور انجام می شود، متاسفانه بیشترین گشایش‌ها برای واردات کالاهای لوکس صورت میگیرد.
این اقتصاددان بیان کرد: در زمان تدوین برنامه ششم توسعه، سهل‌انگاری‌های بسیاری صورت گرفت که حتی نمیتوان از آن به عنوان برنامه نام برد.مومنی با مقایسه دو دولت تدبیر و امید و مهرورزی به‌لحاظ موقعیت مناسبات بین‌المللی،بیان کرد: دولت روحانی از حیث مناسبات بین‌المللی بسیار بهتر از دولت گذشته می باشد ولی باید نسبت به آینده نگران بود که بحران هایی وجود دارند که الزاما فقط اقتصادی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *