سرانجام نرخ دلار کاهش یافت

روز گذشته، شاخص بازار ارز با ثبت افت ۲۴ تومانی بیشترین کاهش از ۲۲ مهر را تجربه نمود و تا قیمت ۴ هزار و ۹۷ تومان نزول کرد . طبق گزارش دنیای اقتصاد روز گذشته، دلار پس از ۴ افزایش پست سرهم ، سرانجام با کاهش قیمت روبرو شد؛ روز چهارشنبه، دلار بالای مرز روانی ۴ هزار و ۱۰۰ تومان شروع به کار کرد، اما سرانجام با پایین رفتن از این مرز با قیمت ۴هزار و ۹۷ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که ۲۴ تومان پایین تر از قیمت تعیین شده روز سه‌شنبه بود، باعث شد بیشترین میزان کاهش دلار از ۲۲ مهر سال‌جاری به ثبت برسد.

طبق بیان فعالان، مهم‌ترین موردی که در تغییر مسیر این ارز نقش دارد، افت نرخ حواله درهم بود، همان موضوعی که در اوایل هفته چند بار زمینه‌ساز جا‌به‌جایی سقف دلار در سال ۹۶ شده بود. به گفته عده ای از بازیگران با تجربه بازار، بازارساز از همان اوایل روز عرضه حواله درهم و دلار را به شکل جدی دنبال نمود؛ موضوعی که باعث عقب‌نشینی دلالان ارزی شد. روز گذشته حواله درهم معاملات خود را با قیمت هزار و ۱۲۳ تومان شروع کرد که ۴ تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود. افت ابتدای روز درهم علامت کاهشی را به بازار داخلی مخابره نمود تا معامله‌گران پاساژ افشار نیز موقعیت فروش ارز را دنبال نمایند. همسو  با این اتفاقات، یک صرافی‌ بانکی نیز در ابتدای بازار (حدود ساعت ۱۱ ظهر) قیمت دلار را ۴ هزار و ۸۲ تومان اعلام نمود؛ این قیمت‌گذاری سیگنال دیگری بود که زمینه‌ساز افزایش فروش‌ها در بازارگردید. صرافی ذکر شده نرخ حواله درهم را نیز ساعت ۳۰: ۱۰، زیر هزار و ۱۲۰ تومان اعلام نمود.

با توجه به افزایش عرضه ارز در بازار، بعضی از معامله‌گران به این امید بودنند که قیمت در روزهای آینده به بالای سطح روانی برگردد. آنها امیدوار بودند که به‌طور سنتی تقاضا در سومین ماه پاییز بالا رود و با وجود تقاضای بیشتر زمینه جهت رشد دوباره فراهم می شود. در صورتی که برخی از معامله‌گران معتقدند بازارساز در سال ۹۶ به خوبی قیمت‌ها را مدیریت نموده است که با توجه به بهبود وضعیت عرضه، احتمال نوسان شدید قیمت‌ها وجود خواهد داشت. آنها پیش‌بینی نمودند قیمت دلار تحت‌تاثیر افزایش تقاضا یک رشد مدیریت شده را تجربه خواهد کرد، به‌ صورتی که وضعیت بازار ملتهب نگردد.

روز گذشته، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی افزایش یافت و به بهای یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسید. این قیمت سکه در حجم عمده بوده است  و قیمت آن در حجم خرد بر تابلوی صرافی‌ها تا نزدیکی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز ثبت گردید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *