رونق تجاری با کارت‌های بانکی مشترک ایران و ترکیه

مدیرعامل بانک ملی ایران درگفتگو با مدیرعامل «زراعت بانک» ترکیه گفت: قرار است کارت های بانکی بین دو کشور استفاده شود.
(محمدرضا حسین زاده) بیان کرد: هرسال گردشگران زیادی از ایران و ترکیه به کشورهای یکدیگر سفر می کنند و وجود این کارت ها می تواند باعث رونق صنعت گردشگری گردد.
وی همچنین افزود:بانک ملی برای اولین بار به دنبال قرارداد پیمان پولی، سوآپ ارزی با ترکیه گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) را انجام داد که بازرگانان ایرانی و ترکیه ای بسیار استقبال کردند.
مدیرعامل و رئیس کانون بانک های ترکیه بیان کرد: بهره گیری از کارت های بانکی مشترک می تواند باعث تبادل ارز دو کشور با یکدیگر شود که منجربه افزایش رونق تجاری می شود.
حسین آیدین، بر توسعه همکاری ها دو بانک جهت تسهیل فعالیت های تجاری و گردشگری ایران و ترکیه تاکید نمود و از سفر وزیر اقتصاد ترکیه به ایران خبر داد.
آیدین همچنین افزود: وزیر اقتصاد ترکیه بعد از سفر به ایران به ازبکستان خواهد رفت و با شناسایی و معرفی بازرگانان ایرانی در ازبکستان،امکان همکاری با آنها وجود دارد.
در این دیدار مقرر شده است کمیته هایی فنی برای پیگیری همکاری ها در ۲ بانک ایجاد شود.
حدود 4 سال پیش استفاده از پول ملی در تجارت تهران و آنکارا مطرح شد. و با سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران در سال 94،این موضوع به صورت جدی پیگیری شد.پیمان ارزی ایران و ترکیه در سال ۱۳۹۶ با امضای مسئولان بانکی نهایی گردید.
بالاخره 27 فروردین ماه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از اجرای پیمان ارزی دوجانبه (سوآپ ارزی) ایران و ترکیه با گشایش نخستین اعتبار اسنادی در بانک ملی ایران خبر داد.
اداره آمار تجاری ترکیه در پایان سال ۲۰۱۷ اعلام نمود حجم تجاری ۲ کشور،۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *