در فصل ممنوعیت،واردات برنج همچنان انجام می شود

واردات برنج از بهمن‌ماه دوباره آزاد شده است، آمارهای ۱۰ ماهه امسال حاکی از آن است که در دی‌ماه نیز واردات برنج انجام شده است، ولی به گفته معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی واردات این محصول استراتژیک فقط جهت تنظیم بازار شب عید بوده است و سال آینده از بهمن‌ماه آغاز خواهد شد.
براساس آمارهای گمرک در دی ‌ماه نیز برنج خارجی به کشور وارد گردیده است، زیرا طبق آخرین آمار منتشر شده در ۱۰ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۵۶ هزار و ۳۳۵ تن و ۹۵۰ کیلوگرم برنج به ارزشی بالغ بر ۹۵۴ میلیون و ۹ هزار و ۱۶۱ دلار وارد کشور شده است که از نظر وزنی ۶۴.۸۱ درصد و از نظر ارزشی ۸۵.۷۵ درصد رشد را نسبت به سال گذشته داشته است.
طبق بررسی های انجام شده از آمارها و جداول واردات محصولات مختلف ، میزان واردات برنج در دی‌ماه به صورت جزئی و کم بوده است ولی در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۴۳ هزار و ۹۱۳ تن و ۹۸۸ کیلوگرم برنج به کشور وارد شده بود که با این حساب سهم دی‌ماه در واردات برنج ۱۲ هزار و ۴۲۱ تن و ۹۶۲ کیلوگرم می باشد.
بیشترین واردات برنج از کشورهای پاکستان، امارات، هند، تایلند و عراق بوده است که برنج هندی، پاکستانی و تایلندی بیشترین سهم را دربین سایر برنج ها دارند و حدود ۹۵ درصد سهم بازارمتعلق به برنج خارجی است.
این آمارها با اظهارات مسئولان متفاوت است زیرا علی‌اکبر مهرفرد – معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی –قبل از این اظهار کرده بود که واردات برنج از اوایل بهمن‌ماه با دستور وزارت جهاد کشاورزی و فقط تا پایان خردادماه سال آینده آزاد می باشد.
طبق گفته وی، در نیمه ابتدایی امسال تقریبا یک میلیون تن برنج وارد شده است و به همین جهت چند ماه واردات برنج را متوقف کردیم ولی ادامه واردات این محصول از ابتدای بهمن‌ماه، مربوط به امسال نیست و با هدف تامین و تنظیم بازار شب عید و سال آینده انجام شده است زیرا چند مشکل وجود دارد تا ایران سریع تر کارهای خود رو انجام دهند، که کاهش و کمبود تولید برنج هندی و افزایش نرخ ارز ازجمله عوامل آن می باشد.
بنابراین باید منتظر بود تا ببینیم واردات برنج در فصل ممنوعیت ادامه خواهد داشت و در زمان ماه های آزاد چگونه میشود و آیا یازار برنج آشفته میشود یا اینکه وزارت جهاد کشاورزی طوری مدیریت می‌کند که فقط به اندازه نیاز، این محصول استراتژیک وارد کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *