حذف دلار از ثبت سفارش

طی نامه رئیس کل بانک مرکزی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ذکر شده است: کماکان امکان ثبت‌سفارش واردات کالا با دلار آمریکا در سامانه سازمان توسعه تجارت فراهم می باشد،ولی سیاست دولت حذف دلار از مبادلات می باشد.
در نامه سیف رئیس کل بانک مرکزی به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده شده است: حسب اطلاعات واصله درحال حاضر امکان ثبت سفارش واردات کالا با ارز دلار آمریکا در سامانه‌های سازمان توسعه تجارت امکان پذیر می باشد و درصد قابل توجهی از مجموع ثبت سفارش‌های انجام‌شده با دلار امریکا انجام شده است.
در این نامه گفته شده است: به دلیل تداوم تحریم‌های اولیه ایالات متحده آمریکا دسترسی شبکه بانکی کشور به سیستم‌های دلاری به طور کامل قطع می باشد ، ثبت سفارش کالا با دلار آمریکا به معنی استفاده از شبکه صرافی جهت تأمین مالی واردات است. این شرایط از یک طرف باعث افزایش تقاضای دلار آمریکا در صرافی‌ها می شود و از طرف دیگر در تناقض کامل با تأکیدات مقام ریاست‌جمهوری مبنی بر انتقال گردش مالی تجارت کشور از صرافی به شبکه بانکی کشور است.
در ادامه این نامه گفته شده است: به دلیل توضیحات گفته شده و اینکه سیاست ارزی کشور رویکرد حذف کامل دلار را در پیش دارد بنابراین خواهشمند است دستور فرمایند به لحاظ فوریت از صدور ثبت سفارش طبق دلار آمریکا ممانعت ایجاد شود.
این نامه در تاریخ ۲۴ بهمن ۹۶ از طرف سیف رئیس بانک مرکزی خطاب به شریعتمداری وزیر صنعت و همچنین با رونوشتی به حسن روحانی رئیس‌جمهور نوشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *