تعریف هاب لجستیکی

هاب لجستیکی عبارت است از محلی که در آن همه فعالیت‌های مرتبط با حمل و نقل، توزیع می‌ گردد و خدمات لجستیکی کالا‌ها در سطوح بین‌المللی یا ملی توسط چند متصدی انجام می پذیرد.

هاب لجستیکی که به مراکز لجستیکی نیز معروف می باشد عبارت است از محلی که در آن همه فعالیت‌های مرتبط با حمل و نقل، توزیع می‌ گردد و دیگر خدمات لجستیکی کالا‌ها در سطوح بین‌المللی یا ملی توسط چند متصدی صورت می گیرد.

این هاب یا همان مرکز دارای نام‌های دیگری، مانند پارک لجستیکی، ترمینال و پلتفرم باربری، مرکز حمل و نقل و دهکده باربری می باشد. متصدیان در هاب یا مالک تسهیلات و تجهیزات هستند و یا آن‌ها را در اجاره داشته باشند.

برای رعایت قوانین رقابت آزاد، لازم است دسترسی همه شرکت‌های فعال در زمینه امور خدمات لجستیک و حمل‌ونقل به هاب لجستیکی امکان پذیر باشد. همچنین هاب لجستیکی باید مجهز به تمامی امکانات و تسهیلات عمومی برای انجام فعالیت‌های مورد نیاز باشد.

بهتر است که خدمات عمومی برای کلیه کاربران و تجهیزات آن‌ها مد نظر باشد. این هاب‌ها برای تقویت نقش حمل‌ونقل چندوجهی، باید حتما از طریق روش‌های حمل‌ونقل گوناگون (جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی) در دسترس باشند.

برای ایجاد هم‌افزایی و همکاری تجاری، مدیریت این مراکز باید به عهده یک شخصیت واحد حقوقی بی‌طرف صورت گیرد و حتی الامکان با مشارکت دولت و بخش خصوصی اداره شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *