تراز تجاری با ممنوعیت واردات مثبت نمی شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با مطرح نمودن اینکه مثبت کردن تراز با محدودیت واردات کار مناسبی نمی باشد و باید این تراز با صادرات مثبت گردد، گفت: سیاست‌های دولت در حمایت از تولید راهگشا نیست و باید شرایطی فراهم شود که تولید در کشور در اولویت قرار بگیرد.

حسین سلاح ورزی عامل کسری تراز تجاری کشوررا به چه دلیل دانست و عنوان کرد: بخشی از منفی شدن تراز تجاری به این علت است که میزان صادرات ما کاهش یافته است و آن هم به این علت که عوامل متعددی باعث شده است که شرایط رقابت پذیر بودن کالا‌ها و خدماتی که در بازار‌های هدف داشتیم کاهش پیدا کند.

نایب رئیس اتاق ایران گفت: به علت بالا بودن قیمت تمام شده و مشکلاتی که تولیدکنندگان ما دارند نتوانستند در بازار‌های که در گذشته حضور داشتند حضور داشته باشند.

وی گفت: برخلاف اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم ولی ، سهم ما از صادرات جهان با احتساب صادرات نفتی ۳۴ صدم درصد و بدون احتساب صادرات نفتی ۲۴ صدم درصد می باشد معادل یک چهارم درصد که رقمی بسیاراندک است.

سلاح ورزی عنوان کرد: دلیل اصلی اینکه سهم ما در صادرات بسیار کم است رقابتی نبودن کالا‌ها و خدمات است که قابل رقابت با سایر کشور‌ها نیستیم.

نایب رئیس اتاق ایران همچنین افزود: قسمتی از این موارد را می‌توان به دانش کم تولیدکنندگان و صادرکنندگان نظیر نداشتن دانش بازاریابی و یا عدم بسته بندی مناسب و کیفیت پایین ارتباط داد ولی ، بخش عمده آن به شرایط فضای کسب و کار در کشور باز میگردد.

وی خاطرنشان کرد: بستر تولید اعم از نرخ تسهیلات بانک، وضعیت تامین اجتماعی و امور مالیاتی به گونه‌ای است که قیمت تمام شده در کشور بالا است، پایین بودن بهروری موجب شده قیمت محصولات کشاورزی و صنعتی بالا باشد، همچنین نداشتن سیستم جامع حمل و نقل در کشور موجب شده هزینه حمل و نقل بالا برود و بر روی قیمت تمام شده کالا‌ها تاثیر بگذارد.

سلاح ورزی ادامه داد: واقعی نبودن قیمت ارز موجب شده صادرات برای صادرکننگان به صرفه نباشد، همچنین فضای کسب و کار فضای نامساعدی است، مجوز‌ها و مقررات دست و پا گیر هزاران مشکل را پیش روی تولید کنندگان و صادرکنندگان قرار می‌دهد.

نایب رئیس اتاق ایران درباره واردات گفت: باید در واردات به کشور، کالا‌های غیر ضرور هم وارد گردد ولی، سیاست‌های جایگزینی واردات و ممنوعیت واردات در بلندمدت راه حل حمایت از صنایع داخلی نمی باشد.

وی با عنوان اینکه با جلوگیری از واردات نمی‌شود صادرات را افزایش داد، افزود: کشور‌های بزرگ صادرکننده در دنیا نیز حجم بالا از واردات دارند ولی، باید طوری سازوکار‌ها را تعریف کنیم که صادرات ما افزایش پیدا کند و بواسطه این موضوع تراز تجاری را مثبت نماییم نه از طریق ممنوعیت واردات.

سلاح ورزی اظهار کرد: ممنوعیت واردات در دراز مدت پاسخگو نمی باشد و اینکه بخواهیم کالا‌های تولیدی را در شرایط گلخانه‌ای پرورش دهیم راه حل بلند مدتی مناسبی نیست، باید شرایطی به وجود آید که محصولات صادرات محور تولید نماییم.

نایب رئیس اتاق ایران درباره کاهش تعداد ردیف تعرفه کالا‌های وارداتی از ۵۶۰ به ۳۶۸ ردیف عنوان کرد: معتقدم این راهکار، سیاست درست و راهگشایی در بلندمدت نیست و در این درباره حتی مشورتی هم با بخش خصوصی نشده است، و باید شرایطی ایجاد شود که تولید در کشور در اولویت قرار داشته باشد و صرفا با ممانعت ورود کالا‌های خارجی نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را برطرف نماییم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *