تجارت ایران با ترکیه ادامه دارد

نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه در پی خروج امریکا از برجام اعلام نمود:کشورش به تجارت با ایران ادامه می دهد.
زیبکچی خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را فرصتی برای ترکیه عنوان کرد و گفت: براساس تصمیم‌های سازمان ملل مراودات اقتصادی خود را با ایران ادامه می دهیم.
وی افزود: ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادراند و اگر ترکیه رشد نماید، ایران نیز رشد می کند و در صورت رشد ایران، ترکیه نیز رشد خواهد کرد.
وی بیان کرد: ترکیه در گذشته هنگامی که آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی تحریم ها را علیه ایران انجام داده بودند، به همکاری تجاری خود با ایران ادامه می داد.
وی در مورد پذیرش بین المللی برجام،اضافه کرد: این توافق باید از راه گفت و گوی متقابل به رسمیت شناخته شود.
وزیر اقتصاد ترکیه گفت:در این مرحله، جای نگرانی نیست زیرا ترکیه و کشورهای اتحادیه اروپا درباره خروج از برجام هم نظر و مخالف می باشند.
وی گفت: بهتر است ایران در تجارت با اتحادیه اروپا از دلار استاده نکند
وزیر اقتصاد ترکیه درباره خروج آمریکا از برجام نیز در مصاحبه با شبکه خبری سی.ان.ان.ترک، اقدام آمریکا را نقض یک قرارداد مهم چندجانبه دانست وگفت: با این اقدام احتمال انزوای بین‌المللی آمریکا بسیارزیاد می شود.
توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران می باشد که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) خوانده می شود.
با ریاست جمهوری ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از طرف واشنگتن اجرا نشده است و در واقع با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته شده است در حالی که ایران طبق 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *