تامین مالی یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان است

به نظرمسئول سازمان توسعه تجارت ایران، تامین مالی یکی از مشکلات عمده صادرکنندگان غیرنفتی می باشد و افزود:تامین مالی و لجستیک، از موضوعاتی است که صادرکنندگان به عنوان چالش بیان می کنند.فرهاد نوری برقراری روابط کارگزاری ایران با کشورهای هدف را از مهم ترین مشکلات صادرات غیرنفتی کشور عنوان کرد و گفت: تامین مالی یکی از مشکلات اصلی صادرات غیرنفتی کشور می باشد و همچنین، لجستیک و روابط بانکی از دیگر مشکلات است.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در فضای پسابرجام در بخش واردات و روابط بانکی واردات محور، موفق تر از روابط بانکی صادرات محور بوده ایم که به این موضوع باید رسیدگی شود، که البته باید به این سوال پاسخ داده شود که بانک‌هایی که در بخش صادرات نیاز داریم با بانک‌هایی که دربخش واردات حضور دارند، دو دسته بانک با رتبه‌بندی متفاوت می باشند یا اینکه باید موضوع را در جای دیگری پیگیری نمود.
آرش شهرآئینی، معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: علاوه بر تامین مالی صادرات باید به سرمایه‌گذاری عظیم جهت تامین سرمایه در گردش هم توجه شود تا در کنار تامین سرمایه در گردش، قادرباشیم صادرات غیرنفتی تا سقف ۸۰ میلیارد دلار را توسعه بخشیم .
وی همچنین گفت : بنابراین در آینده صندوق ضمانت صادرات ایران، بانک توسعه صادرات و سازمان توسعه تجارت به سمت طراحی‌هایی جدیدی میرود تا هدف ظرفیت سازی جهت صادرات نیز تامین گردد.
شهرآئینی عنوان کرد: بعضی از مصوبات لازم برای این موضوع از هیات وزیران دریافت شده است که طبق آن با فرصت‌های دریافت شده، جهت اطلاع‌رسانی الگوهای جدید اقدام خواهد شد.
وی گفت: باید فهمید که آیا تامین مالی صادرات و کیفیت تامین مالی، توانسته است رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی بالا ببرد یا خیر؟ زیرا در حال حاضرنرخ سود در بازارهای جهانی بسیار پایین می باشد که در بسته حمایت از صادرات نیز، نرخ‌های رقابتی قابل مشاهده است ؛ ولی باید رقابت‌پذیری همیشه وجود داشته باشد.
شهرآئینی صادرات جهان را ۲۰ میلیارد دلار و صادرات خدمات جهان را ۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی کشورها مربوط به دوره‌های اعتباری بیشتر از دو سال می باشد که این حجم در دنیا، دویست میلیارد دلارمی باشد در صورتی که در ایران منابعی لحاظ شده است که دو میلیارد دلار در سال می باشد که تا حدی قادربه پاسخگوی نیازها است.
معروفی، مدیرکل امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات نیز گفت: بانک توسعه صادرات ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دارد که ۸۳ درصد آن مربوط به تسهیلات ارزی است و تنها ۱۷ درصد آن به صورت ریالی عرضه می شود.
وی با عنوان این موضوع که مهمترین استراتژی دولت جهت توسعه صادرات غیرنفتی، تدوین بسته حمایتی می باشد، گفت: در این بسته عناوین خوبی لحاظ شده است که یکی از مهمترین بخش‌ها دو پیوست می باشد که شامل کشورهای هدف صادراتی است و نقشه راهی که در کدام کشورها حضور داشته باشیم؛ و اینکه پیوست دوم کالاهای صادراتی می باشد.
معروفی گفت: یکی از مشکلات صدور ضمانت نامه‌های ارزی می باشد که به دلیل اعتبارسنجی بانک‌های ایرانی، درخواست ۱۰۰ %وجوه به صورت نقدی را دارند؛ و برای حل این مشکل منابعی در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *